RTV Teorija i praksa

ovoj ili onoj meri, uvoze tu tehnologjju. Zato se može određenije reči da je praćenje razvoja televizijskog medija, u stvari praćenje razvoja zapadne tehnologije. Ta tehnologija je determinirana određenim proizvodnim odnosima koje karakteriše nesklad između podruštvljene proizvodnje i privatnog prisvajanja viška vrednosti. Ona nikako nije puka posledica tih odnosa, već oni, jednostavno, učestvuju u njenoj biti. I televizija, kao oblik tehnologije, stoga u svojoj globalnoj društvenoj suštini preslikava te odnose, bez obzira što se, recimo, razvija u društvenom kontekstu podruštvljene raspodele. Opšti uvid u sadržaj koji televizija prezentuje može to i potvrditi. Leo Lovental (Leo Lowenthal) u jednoj analizi na primeru američke televizije, utvrdio je da su televizijski junaci umesto heroja produkcije postali heroji potrošnje. lako je ovaj uvid ostvaren na američkoj televiziji, letimičan pogied na našu televiziju potvrdiče nam da se i tu odigrao identičan proces. I tu su heroji trošenja smenili junake stvaranja. Naravno da je takav obrt izvršen pod neposrednim uticajem potreba zapadne tehnologije. U vreme kada je za tehnologiju bilo odsudno važno da se proizvodi, televizija je stvarala svog globalnog junaka u skladu s tim. Zbog određenih promena tehnologija je kasnije preko televizije nužno zahtevala potrošnju. To je skriveni diktat tehnologije kome iz razumljivih razloga podleže američkd televizijski autor. No, njemu nužno podležu i naši televizijski stvaraoci u onci meri u kojoj je naša privreda robno-novčanog karaktera, Iz ovih pretpostavld nije dalje teško shvatiti je američka televizija dominantna u planetarnim okvirima. Njena dominacija izvire neposredno iz dominacije američke tehnologije. (U tom pogledu valja napomenuti da ne može biti reči o manjoj kreativnosti i nedostatku znanja kod autora iz manjih televizija, več njihovo epigonstvo izvire iz pretpostavki nerazvijene tehnologije.) Američka tehnologija prednjači na poljima odlučno važnim za televiziju: elektronika i telekomunikacija. Simbolično je da je 1964. godine Amerika dobila 61% INTELSAT-a. Američki medij diktira razvoj svih ostalih. On ostalima neposredno predstavlja zahteve američke tehnologije. Recimo, sam komercijalni program, koji je danas sastavni deo svake televizije, američki je izum. (Bilo ( bi izvanredno zanimljivo u tom pogledu utvrditi kada se komercijalni program javlja na našoj televiziji. Isto tako od velikog značaja biče i datum pojave prve komercijalne televizije u nas.) Političke implikacije rečenog stanja su sledeče. HerbertSiler (Herbert Schiller) u delu Masovne komunikacije i američka

73