RTV Teorija i praksa

bili smo suočeni sa mišljenjem da naš on može odvesti u površnost No, u eksperimentalnoj fazi emisije uverili smo se da je mudrovanje sa slušaocima često jalov posao, da dovodi do neprirodnog ponašanja slušalaca, napregnute i usiljene atmosfere. Pokazalo se da je pristup za koji smo se opredelili zabavniji, dinamičniji, raznovrsniji, zanimljiviji i pristupačniji za najširi krug slušalaca. Princip časkanja otknva niz živopisnih životnih situacija, neobičnih, slikovitih ponašanja. Takvim sadržajem se, po našem mišljenju, uspostavlja čvršči kontakt sa slušaocima. On se, zatim, prirodnije uklapa u zabavni karakter emisije. Kvalitet tako postavljenog Superkontakta zavisi največim delom od slušalaca - izvođača, od „vidljivog” sagovornika, od njegove iskrenosti, spremnosti da spontano govori o sebi. Stoga su sve naše emisije usmerene na „oslobađanje” slušaoca, Ne sme se izneveriti pravilo lepog ponašanja, poštovanja, igre, bezbrižnog druženja. Uostalom, časkanje je izraz koji podrazumeva dokolicu, prijatnost dobro raspoloženje, lagodnost Stoga nastojimo da steknemo poverenje slušaoca. Ništa ga u emisiji ne sme isprovocirati da se neprirodno ponaša, da poželi da silom mudruje, da se nadmeće, dokazuje, itd. Međutim, ako slušalac oseti potrebu i želju da iznese svoje mišljenje ili razmišljanje u smislu definisanja i zaključivanja, ta mu se mogučnost ne uskračuje. No, priča, anegdota, doživljaj, iskustvo, (ne)zgoda su u prvom planu. Takav pristup zahteva minucioznu obradu u kojoj najznačajniju ulogu ima voditelj emisije. Njegov odnos prema slušaocu treba da bude odnos prirodne znatiželje, poštovanja sagovornika, uživanja u razgovoru - časkanju. Nikako ispitivanje, isleđivanje, več spontan i ravnopravan razgovor, „kulturno komuniciranje; otvoreni dijalog, živa razmena iskustava, stvaralačko učestvovanje u oblikovanju životnih sadržaja”, Voditelj nijednog trenutka ne sme pokazati da više zna od „zatečenog” slušaoca, a pogotovu ne sme da „soli pamet”. On mora biti pre svega pažljiv slušalac, prijatan i delikatan sagovomik. Dozvoljava mu se i laki anegdotski pristup slušaočevom pričanju (taj stil vođenja dosledno negujemo) ali tako da on ih bilo šta dmgo od voditeljskih intervencija ne zapreti da okmji slušaočev intelektualni, duhovni ili emotivni integritet Voditeljeva uloga podrazumeva, prirodno, određeno opšte obrazovanje, govornu kultura, veštinu i umeče slušanja i razgovaranja. Osnovni uslov za dobar razgovor je da se slušalac oseča lagodno, sigurno i opušteno. Voditelj, s drage strane, mora biti

50