RTV Teorija i praksa

krajnje koncentrisan na ono što ovaj govori, kako bi našao šlagvort i za pripremljena pitanja koja usmeravaju emisiju. Često slušaocu treba pomoći da kaže ono što želi. Pažljivim slušanjem elastični voditelj će pravovremeno intervenisati, naslutiti neki zanimljiv detalj koji je slušalac izostavio. Komentarima, pitanjima, upadicama, on se može usmeriti na bitno, na centralnu misao, situaciju. U tom smislu se koristi i umetnička literatura - parafraziramo, citiramo, pozivamo se na određeni tekst, itd. Za uspeh razgovora često je važno „prepoznavanje” slušaoca. Poznato je da postoje razne kategorije slušalaca, od onih koji mogu lako i jasno izložiti ono što žele (obrazovani, elokventni), do onih mucavijih, čije razmišljanje treba oprezno pratiti da bi se voditeljska intervencija organski uklopila u integralnost slušaočeve priče. Ima slušalaca kod kojih treba „razbiti” tremu (strah od radija, televizije javnih nastupa), nepoverenje, ima i onih koji se javljaju bez iskrene motivacije, tek da bi učestvovali, a ima i takozvanih opasnih i raspričanih slušalaca. Voditelj u tom smislu mora pokazati fleksibilnost i dobar refleks. Očito, njegov zadatak je vrlo složen i nimalo lak, pa je zadovoljstvo utoliko veće kad napipa i izvuče neku karakterističnu epizodu, zanimljivu poetičnu priču, značajnu misao, lepu sliku, kojima će se pokrenuti brojni auditorij. Prvi je zadatak Superkontakta da programom čiji su nosioci i kreatori slušaoci, mobiliše i onog „odsutnog kreatora, sudeonika u dostvarivanju emisije, koja se tek njegovim aktivnostima realizuje u pravom smislu te reči”. Ideja (Super)kontakta se ne iscrpljuje razgovorima. (Svaka radio-emisija je u većoj ili manjoj meri kontakt emisija.) Svaki Superkontakt je specifična sinteza teksta, muzike (teksta muzike), pripremljenih priloga, najava, komentara, a zatim, i govomog oblikovanja napisanog ili teksta koji pripada govomom jeziku - improvizacije - vezivanja numera, interpolacija džinglova (govomih i muzičkih) u funkciji vezivanja delova emisije, komentara ili njenog zaštitnog znaka. Nastojimo da za svaki sadržaj pronađemo adekvatnu formu, od tempa i dinamike govora, intenziteta i ekspresivnosti, melodijskog oblikovanja rečenice do konzistentnog radijskog pravila valjane artikulacije i da cizeliranjem raznorodnog sadržaja i dovođenjem u prirodan sklad dopremo do slušaoca svim delovima i slojevima emisije, da ona zazvuči kao jedinstvena celina. Muzika ima posebnu ulogu u Superkontaktu Rasterečuje program govora, zadržava na talasu slušaoce naklonjenije

51