RTV Teorija i praksa

Mr Miroslav Radonjić,

pozorišni kritičar, upravnik Pozorišta mladih u Novom Sadu

1. Aleksandar Obrenović: VITEZ NA BELOM KONJU

TTaje: 57,05 Muzika: Vili Gregec Snimatelj: Ferenc Morvai Ton-majstor: Ivan Fece Reditelj: A. Obrenović Uloge: Margareta - Tatjana Lukijanova, Vitez - Zoran Radmilovič, Pegaz - Đorđe Pura, I susetka - Nada Blam, II sused - Milorad Volić

Aleksandar Obrenović predstavlja eklatantan primer kako je nemoguće predvideti kako če se i kojim smerom razvijati jedan dramski autor. Najpre koautor (sa Đorđem Lebovičem) potresnog Nebeskog odreda, on godinu ili dve kasnije piše alegorijsku ko(h)mediju Cirkus, pa dramatizaciju Sremčevog Mice i Mikice, đa bi se, u konkretnora slučaju, javio kao autor i reditelj ironičnog i ciničnog, istovremeno, Viteza na belom konju. Dijapazon prevelik čak i za radio-dramskog pisca. No, Aleksandar Obrenovič je više od toga, On zna, ne zaboravimo, i zakone scene! Obrenović piše, uslovno rečcno, skoro uvek sa distance. To mu pomaže da sazna ili sakupi podatke o vremenu i Ijudima. Vraćajući se, tako, u konkretnom slučaju, prastaroj temi o vitezu na belom konju, koga, po pravilu, čeka svaka neobijubljena ili

ucveljena gospa, on do vrhunaravnih granica moći pisca jednosatne radio-drame razvija dosledno, slojevito i nadasve ironično kazivanje na temu „bila jednom ruža jedna”. Kada kažemo dosledno onda, pre svega, mislitno na govor i situaciju Obrenovićevih junaka. On nikada ne greši. Junaci iz bajki i snova govore, skoro bismo rekli, jezikom Sterijinog Ružičića. Akteri današnjeg doba - jezikom svakodnevice. Međutim, koliko se autor i reditelj mogu uzajamno da dopunjuju, koliko jedan drugome jesu ili nisu u stanju da čine ustupke svakako je, nesvakidašnje, svedočanstvo i ova sprega Aleksandra Obrenoviča pisca i Aleksandra Obrenovića reditelja. Poštujući Obrenovića pisca reditelj Obrenović ga je, bez ikakve sumnje, dopunio i upotpunio svojom doslednošću! Ironičnošću u pristupu, pre svega.

221