RTV Teorija i praksa

tročlana domačinstva. Potrebe i način korišćenja TV programa u različitim domačinstvima svakako nisu isti. Slaba rasprostranjenost TVpretplatnika. - Вгој televizijskih pretplatnika nije još dovoljan (bez obzira što ovde navodimo stare podatke iz pomenute publikacije) i ni u jednom regionu, sem u Beogradu, ne prelazi sto hiljada, a u dva regiona (Titovo Užice i Južnomoravski) manji je od 40.000. Neujednačen je i nivo zahvata domačinstava TV pretplatom, pa se u nekim regionima kao prioritetan zadatak javlja širenje broja pretplatnika. Na tzv. užoj teritoriji Republike manje od 60% domačinstava plača TV pretplatu, a u nekim regionima taj iznos je ispod 50% (Južnomoravski 35%, Kraljevo 49%, Podrinjsko-kolubarski 43%, Titovo Užice 41%). Izdvaja se, odnosno popravlja ovaj prosek, jedino Beograd, gde gotovo 90% domaćinstava spada u TV pretplatnike. Broj pretplatnika na 100 stanovnika kreće se u pojedinim regionima u rasponu od 8 (Južnomoravski) i 10 (Titovo Užice) do 26 (Beograd) sa prosečnim iznosom od 16 na teritoriji Srbije van SAP. Ako su obim i učestalost kontakta sa televizijskim programom još uvek pod uticajem tzv. grupnih obeležja, onda ovim stanjem nikako ne možemo biti zadovoljni pred uvođenje regionalne televizije. Broj stanovnika. - Stanovništvo - ili potencijalno gledalište pojedinih regiona dvostruko je brojnije od stanovništva drugih regiona - npr. u MRZ Kraljevo je još 1971. godine bilo preko 700.000 stanovnika, ali je zato u Timočkom regionu bilo oko 350.000, a u regionu Titovog Užica oko 330.000 žitelja. Grad Beograd imao je onda oko 1,2 a danas več blizu 1,5 miliona stanovnika. S obzirom na činjenicu da niz televizijskih programa (npr. Treči programi u Francuskoj i Italiji) posvećuju posebnu pažnju omladini i ženama, zadržaćemo se ukratko na strukturi stanovništva regiona prema polu i starosti (popis 1971. godine). Mladi - petina stanovništva. - Ako u mlade, u ovom smislu, übrajamo sve one koji imaju od 15 do 24 godine, videčemo da bezmalo jedna petina stanovništva (tačnije 18,2%) uže teritorije Republike spada u ovu kategoriju i da postoje određene razlike u njihovom broju po regionima. U večini regidna taj procenat kreče se između 18% i 19% a samo je u MRZ Zaječar (15,7%), Podunavskom regionu (17,6%) i Šumadiji i Pomoravlju (17,7%) nešto manji a u regionu Titovo Užice nešto veči (19,4%). Ovi podaci, međutim, nisu dovoljni da bi se zaključilo o mladima kojima se treba posebno obraćati u regionalnom TV programu, jer nisu svi mladi istog obrazovanja, interesovanja i delatnosti,

105