RTV Teorija i praksa

Miroslava Otašević

TELEVIZIJSKI JEZIK I IGRANI PROGRAMI

Lingvisti-strukturalisti i antropolozi kulture razvili su u паша osetljivost prema strukturama i postavkama iz oblasti klasičnog jezika. Ideja o tome da mediji, po svojoj prevashodnoj suštini, predstavljaju komunikacione lance jedva da je ispitana. Zašto? Prema čuvenoj makluanskoj tezi, radi se o našoj ustaljenoj navici da analiziramo sadržaj. Analiza sadržaja (ili poruke) neminovno, međutim, podrazumeva analizu narativnog jezika, dakle jezika drugog medija. Ljudskom je poimanju, tako, prihvatljivija uloga medija - posrednika čiji se neposredni zadatak sastoji u prenošenju, a ne u kreiranju poruke zakonomernošću autentičnog jezika. Televizijska semiologija mnogo duguje „jurišima lake konjice” kako je Džems Džojs (James Јоусе) nazvao bombardovanje TV impulsima. Ta forma bitno đokida smisao, buduči određena situacijom, u kojoj gledalac postaje ekran, jedan neprestano nastajuči obris stvari. Semiologija televizijske kamere rukopis je koji je mogučno dovršiti tek pažnjom gledalaca, otvorena struktura prvog reda, nedorečen mozaičan posao. S druge strane, i u makrostrukturalnom smislu televizija predstavlja jedan duboko intimistički medij. Principom mozaičnosti i principom bliskosti izvedenim iz jezika, televizijska estetika postaje smislena, autentična i antropološka. Ta se estetika ne može i ne sme grubo prevoditi iz estetike filma; ona je jedna i svoja. Ona podstiče na razmišljanje o drugačijoj vrsti transpozicije koja se ne može nazvati „umetničkom” ali ni mehaničkom, odnosno naturalističkom reprodukcijom stvarnosti. Jedinstvenu delotvornost te i takve estetike najefikasnije otkrivamo u tzv. igranim televizijskim strukturama, posebno u programima sa savremenom tematikom. Umberto Eko (Umberto Eco), poznat po uspešnom nastojanju da razmakne okvire klasičmh estetičkih teorija kako bi u njih uključio moderne forme i nove načine umetničkog izražavanja, nalazi dovoljno elemenata za uspostavljanje estetičke strukturc savremenog čak i u direktnim televizijskim prenosima.

122