RTV Teorija i praksa

izdvojiti osnovne ideje i poruke, jer niti naslov čvrsto koordinira sa sadržajem emisije, niti spikerski tekst i prikazani predeli imaju neku čvršču sadržinsku okosnicu koja bi se mogla definisati kao osnovna ideja ili poruka emisije, Sve emisije su, prevashodno, obrazovno-vaspitnog karaktera. NEKOLIKO ZAKLJUČNIH NAPOMENA Analizirane emisije, posmatrane kao celina, u izvesnoj meri ispunjavaju zadatke, odnosno stavove usvojene u opštoj koncepciji obrazovnih, omladinskih i dečjih programa i u pojedinačnim koncepcijama posmatranih emisija: sve emisije polaze u odbiru i reaiizovanju sadržaja od šireg društvenog interesa, a donekle i od interesovanja auditorija kome su namenjene. To interesovanje je, međutim, samo pretpostavljeno, jer nije zasnovano na prethodnom istraživanju auditorija, niti na stavovima kvalifikovane stručne i naučne javnosti (pedagozi, psiholozi, sociolozi, psiholingvisti...). Sadržaji posmatranih emisija su veoma informativni, a u znatnoj meri i edukativni, ali nisu u pravom smislu rekreativni: oni su znatno više usmereni na to da decu informišu, nego da ih zabavljaju, mada i učenje i saznavanje može biti postignuto kroz igru i zabavu. Za uspeh emisija namenjenih deci to je veoma bitno. 2o Nema u emisijama prave dečje igre, neposredne (neizrežirane), veoma je malo humora. Gotovo svaka aktivnost dece koja se prikazuje je organizovani oblik školskih ili vannastavnih i društvenih aktivnosti, Nastojanje iz koncepcije da se „okupljanjem što šireg kruga autora obezbede kvalitetni i informativni, edukativni i rekreativni sadržaji” ostalo je, što se šireg kruga autora tiče, bez odjeka: kao što se iz pregleda po emisijama videlo, autori svih emisija su nekolicina saradnika iz Televizije Novi Sad, ali ima i dece - autora nekoliko priloga, što je veoma pozitivno i podsticajno. Ne bi se moglo reči da su sadržaji posmatranih emisija dovoljno usklađeni sa zahtevom iz koncepcije ~da se u što večoj meri zadovolji dečja radoznalost za svet koji ih okružuje”, jer taj svet jeste škola, jesu priredbe i takmičenja, kulturno-umetnički sadržaji, jesu i, šire posmatrano, deca sveta, i prijatelji ivicom

20 Obrazlažući uspeh koji je emisija za decu Ulica Sezam postigla u Americi i svetu i opisujući obimnost i ozbiljnost priprema zasnimanje te emisije, Martin Mejer kaže: „Naš cilj je da poućimo i zabavimo, ali uvek da zabavimo". M Mejer Ulica Sezam „RTV-teorija i praksa”, br. 12, str. 186.

93