RTV Teorija i praksa

Miroslav Đorđević

DEČJA TV KOMUNIKACIJA IZMEĐU PRINUDE I POTREBA

Uvođenje mladih u svet televizije počinje od najranijih godina života. Ovde govorimo o ponašanju najmlađih od 7 do 15 godina starosti. Može se pretpostaviti da se gledalačko ponašanje i svest o televiziji formiraju upravo u ovom periodu.

Neki strani teoretičari televizije, naročito pedagozi i psiholozi, su zabrinuti zbog mogučeg velikog negativnog uticaja televizije na decu. Refleksi ovakvih shvatanja mogu da se naslute i u našoj, mada dosta nerazvijenoj, teoriji ovog medija. Nesporazumi nastaju zbog toga što zapadna istraživanja uticaja televizije na decu polaze od komercijalnih sistema u kojima se emituju strogo ograničeni i jednosmerni sadržaji po ukusu potrošačkog društva i velikdh oglašivača koji nastoje da što uspešnije plasiraju svoje komercijalne poruke. Naša je televizija, pre svega, političko-informativna, kulturno-umetnička i obrazovna, pa njeno veće ili manje korišćenje treba razmatrati u drugom kontekstu. Naime, osnovno istraživačko pitanje nije koliko vremena deca provode pred malira ekranom, več Sta gledaju, odnosno koji se sadržaji i sa kakvim društvenim vrednostima emituju. Znači, televizija sama po sebi ne može biti zlo koje treba anatemisati, već pažnju treba koncentrisati na programiranje i strukturu emitovanog programa. Deca traže od televizije, kao i od svoje okoline. informacije o svetu u kome žive, naročito o svetu odraslih. Naše istraživanje* pokazuje da se na rang-listi omiljenih emisija, sem animiranih

* Centar RTB za istraživanje programa i auditorijuma obavio je krajem 1976. godine anketu kojom je obuhvaćen uzorak od 875 dece osnovnoškolskog uzrasta, od 1 do VIII razreda. Ispitivanje je obavljeno u glavnom gradu (Novi Beograd), industrijskom gradu (Kragujevac), mešovitom naselju (Mionica) i selu (Azanja) na uzem području SR Srbije. Testiran je uticaj pet varijabli na praćenje TV programa (posedovanje televizora, razred, uzrast, uspeh u školi, socijalno poreklo i pol), ali na ovom mestu prikazujemo u tabelama samo uticaj stepena urbanizacije na posmatranu pojavu. Nosilac projekta je autor ovog teksta.

106