RTV Teorija i praksa
Nagradom oslepelih u ratu - za radio-emisiju. GRUPNI RAD Dalja mogućnost za prevazilaženje dezintegracije, koja za sobom povlači specijalizovanje, jeste tesna saradnja u okviru produkcione grupe. Takvom jednom timu priključili su se Helmut Hajsenbitel (Heissenbtittel) - prvenstveno kao autor Hansjerg Šmitener (Hansjorg Schmitthenner) - kao dramaturg i Hajnc Hostnig u prvom redu poznat kao režiser radi produkcije njihove zajedničke radio-drame Jpdan ili dva portreta, koja je nagrađena Nagradom oslepelih u ratu, za radio-dramu 1970. U jednom sličnom timskom radu sa stalnim kontaktom u svakoj produkcionoj fazi, nastala je drama Dnevni glasovi Žorža Peresa (Georges Perez), autora teksta, Ežena Elmlea (Eugčne Helmle), prevodioca i režisera Filipa Drogoza (Philippe Drogoz) na Sarskom radiju.
OTVORENI TEKSTOVI ALEATORIKA I REALIZACIJA Drugi razlog pomeranja odnosa rukopisa i realizacije pored specijalizacije radnih procesa jeste tendencija nekoliko novih drama da prošire prostor režiranja, a interpretatorsku grupu nateraju na aleatoričke odluke. Ova tendencija nalazi odgovarajuču paralelu u savremenoj muzici l2 , gde se od 1955, od razvoja elektronske muzike, odigrao preokret instrumentalne muzike od totalne kompozitorske determinacije do koncepcije jedne forme otvorene prema
'2 Upor. Petri, Literatur und Musik - Literatura i muzika, str. 64; upor. Ligeti, Zur 111 KLaviersonate von BouLez- O 111 klavirskoj sonati BuLeza, u: Berichte, Analvsen - Izveštaj, analize, str. 38-40; upor. Prieberg, Musica ex machina, str. 112121. Kao literarna paraiela, izveštava Del da je Hans Arp pisao teško čitljivim rukopisom, kako bi pnmorao štampara da „vrši dopevavanje” (Dohl, Das literarische Werk Hans Arps 1903-2933 - Literarno deLo Hansa Arpa od 2903-1933, str 154-156). 117