RTV Teorija i praksa

„,. . , , 11 Schomng, Horspiel als vencaitete Kunst - umet260. '

konsekventnije ovladava tehničko-akustičMm instrumentarijem i samom realizacijom. Paul Pertner (Paul Portner) sam je realizovao svoje radio-drame označene kao Zvučne studije. U njegovoj Zvučnoj studiji I, koju treba posmatrati kao prvu eksperimentalnu prethodnicu nove radio-drame, glavno težište leži na postepenom otuđenju jedne realističko-iluzionističke scene - sve do potpune neprepoznatljivosti i do prelaza u čistu zvučnu sliku, elektironsMm izmenama. I Franc Mon (Franz Mon) je svojom dramom Trava raste učinio korak ka sopstvenoj realizaciji. ORIGINALNE TONSKE RADIO-DRAME I KOLAŽI Originalne tonske drame i kolaži bez autora u smislu prvobitnih tekstualnih priloga. Proces proizvodnje se sastoji od prvog radnog procesa, u kome se sakuplja akustičM materijal za realizaciju - intervjui, novi snimci, ili več postoječi tonsM dokumenti. Na ovaj način sakupljeni materijal se posmatra, potom se u praksi transkribuje najčešče u jedan pisani tekst, koji se pregledno može seči i ponovo montirati. Prema tako nastalom rukopisu, sastavlja se i tonsM materijal. U radio-programima za označavanje takvog stvaraoca drame raširen je izraz autor radio-drame 11 , jer on nije ni autor, ni režiser u tradicionalnom smislu. Primeri takvih originalnih tonsMh radio-drama su Krivecov (Ferdinand Kriwets) Jedan, dva, dva i Pohvalna pesma Paula Vira (Paul Wuhr), nagrađena 1971.

116