RTV Teorija i praksa

metafizički faktum upravo na način koji proizilazi iz suštine i sadržaja fenomena sadašnjeg trenutka. Šta je, dakle, pitamo se, sadašnji trenutak radio-dramskog umetničkog dela i na koji način u njemu počiva (izvire) saznajna suština radio-drame? Sadašnji trenutak radio-dramskog umetničkog dela je, u bitnom njegov metafizički jezik, manifestacija njegove estetske svesti kao svesti koja na refleksivan ili ekspresivan način izlaže ono svoje bitno-tkajuće sveta saznanja. Svetlina upravo slušanog trenutka odslikava „pokrete izraza, pokrete značenja” i, napuštajuči granice prirodne zbilje, otvara puteve imaginaciji, refleksiji, sećanju. Ona je „otvorena adekvatnost” ~u kojoj izvire ostvarivanje bitka znakovnog sveta” radio-drame. U isto vreme, ona je, takođe, latentnost „jedne simbolske intencije jednog uopšte” znanja koje stoji između bitka umetničkog dela i svesti koja ga prima. Sadašnji trenutak radio-dramskog umetničkog dela je uvek onaj prednji sada-plan, blizina onog neizrecivog u kome boravi trag znanja. No, kako kaže Hegel, „Sada, kad je pokazano, več je prestalo biti.” U tom procepu pritiče saznanje onoga-što-govori, pritiče objektna komponenta estetičke informacije pri čemu je u proces uključen i subjekt koji sluša radio-dramu. To su ona vrlo brza prosvetljenja o kojima govori Ingarden, „svojevrsne intuicije koje nam omogučavaju da steknemo izvesno odstojanje od estetskog predmeta što se konstituiše, odstojanje sa kojeg se ovaj predmet tek u celini javlja obasjan punom svetlošču...” Intuitivno znanje o kome je ovde reč i koje se nalazi u osnovi radio-dramskog estetskog doživljaja, nadovezuje se, kasnije, na razmišljanje, tumačenje i razumevanje ~več čisto intelektualne

39