RTV Teorija i praksa

gledani kao diskvalifikativ u našem nastojanju. Kao što on teži da bude prirodno od svojih učenika shvaćen, da ih stimuliše da ga i prevaziđu, mi težimo da imamo što više slušalaca, da budemo ne samo čitani i slušani, u nečem da budemo i poslušani, kad prenosimo valjane društvene poruke, hočemo da podstaknemo na društvenu akciju iako se ne zamenjujemo, ne stavljamo na mesto onih koji neposredno treba operativne sektore te akcije da vode. To je drug Mirkov lepo rekao. Mishm da je senzacionalizma verovatno više u drugim oblicima novinarstva. U elektronskom novinarstvu tržište nije tako bitan element kao na primer kod večernje štampe ili kod zabavno-revijalnih listova. I nije u pitanju tržišno ili grabežno senzacionahstičko trkanje nego je prirodan razvoj medija. Kao što rekoh malopre, ostavljajući potpuno neprikosnovenu stranu lične slobode. I u socijalizmu gde kolektivni izraz dobija izrazito važnu društvenu poziciju, ipak ličnost i sloboda ličnosti ne smeju da budu dovedeni na niži nivo nego što je bilo u buržoaskom društvu, jer to je upravo staljinistička deformacija gde se ličnost uključuje u jedan mehanizam i gubi svoja prava To su one stravične vizije socijalističke totalitarne budućnosti koju su Zamjanin u romanu Mi ili Haksli u svojim političko-futurističkim delima opisali. Mi toga želimo da se sačuvamo. Prema tome, vladavina sveprisutne elektronike nad pojedincem u socijahzmu ne sme da bude perspektiva. I slučaj po sebi ove gazdarice nije slučaj po sebi. On mene brine kao presedan U ovom slučaju dobro je urađeno, ali da h če svi imati takve primere, da h ćemo uvek natrapati na takvo društveno-štetno ponašanje koje mi razotkrivamo ili če t0... ĆURČIĆ; I da h ćemo mi biti odgovorni, zavisimo od date situacije... MILINKOVIĆ: ... ih če to da postane presedan u kome će svaki novinar da ceni šta je društveni interes i sluša koga hoče i objavljuje šta hoće. ĆURČIĆ: To je mogućna opasnost (!) KASTRATOVIĆ: Dozvohte samo jedno pitanje. Mishte h da ste vi otkrili tom emisijom nešto što nije poznato? Mishte li vi da službe društvenih prihoda, opštine, inspekcijske službe pa i organi SUP-a ne tragaju za time? I da saznanje o takvim deformacijama društvenim nije jedna konstanta u našem društvu?

63