RTV Teorija i praksa

prilagodi zahtevima koje nameće život U tom smislu je došlo do bitnih promena i u formi i u sadržaju. Njih sada karakterišu angažovanost i u izboru i u obradi tema. Nonšalantne i neobavezne voditelje zamenjuju novinari-voditelji, poznavaoci raznih oblasti društvenog života, koji se vrlo zainteresovano i analitički odnose prema sadržaju koji se, opet, pomerio od lake informatike, najčešče pisanog tipa, ka dramatičnim kompleksnim životnim temama u čijoj obradi preovlađuje dokumentarni materijal - živo učešće građana. Informatika se, dakle, ne iscrpljuje u kratkim vestima uz muziku, već štampani tekst zamenjuju prilozi sa terena, reporterska izveštavanja, snimci i istraživačke, problemske, analitičke emisije. Doskora razbarušenom i nonšalantnom građaninu odgovarao je razbarušen i nonšalantan program sa dosta muzike. Danas, u vremenu bremenitom svakovrsnim teškočama zabrinuti slušalac traži od cvrčka iz basne da postane mrav, tj. da gradski radio ponese svoj deo tereta. Očekuje obaveštenje i pomoč, očekuje da mu radio pruži šansu da kaže šta misli, da iznese svoj stav, da utiče na tok događaja, ali istovremeno muziku i razonodu. Studio B i Beograd 202 su u počecima razvoja u celini bili konstituisani na principu programskog toka: muzika i vesti (danas tako radi Drugi program Studija B). Angažovanost programa nije bila ni toliko izražena ni toliko raznovrsna po formi kao danas. Princip osmišljenog programskog toka zadržale su, u manjoj ili večoj meri, emisije Beogradsko prepodne, Od dobro veče do laku noć, Jutarnji program - Beograda 202; Beogradska razgiednica, Treće poluvreme, Na beogradskim taasima, Od doručka do ručka - Studija B. Koncepcija permanentnog toka programa delimično je sprovedena i u nočnom programu Radio-Beograda Koncept stalnog toka programa je sproveden u Beogradskoj IV hronici. Ova emisija je zapravo primenila model Studija B i Beograda 202 na televiziji: gradsko područje, angažovanost, aktuelnost, informativnost, životnost sadržaja, učešće i prisustvo građanina, muzika i relaks sadržaji, neposredno i ležerno voditeljstvo. Govor, međutim, sve više potiskuje muziku. Nekada idealni odnos 5:1 u korist muzike, danas je ne samo nemoguć, nego je sa stanovišta slušaoca-građanina, utamničenog u gradske zidine, sukobljenog sa mnogim problemima od kojih neki direktno ugrožavaju njegovu najbanalniju egzistenciju, postao čak nepriličan, neprimeren vremenu, Muzika još uvek dominira, ali se najezda govornog angažovanja nastavlja.

99