RTV Teorija i praksa

Ispitivanja o uticaju televizije na neke oblike dečjih aktivnosti sprovedeno je krajem 1981. godine, Uzorkom su obuhvaćena plo dva odeljenjalV i VIII razreda Osnovnih škola „Petar Petrović-Njegoš” iz Beograda i „Žikica Jovanović-Španac” sa Novog Beograda. Ukupno je bilo ispitano 240 učenika, od čega 126 dečaka i 114 devojčica. U VIII razredu je ispitano 100 učenika: 53 dečaka i 47 devojčica, a u IV razredu 140 učenika; 73 dečaka i 67 devojčica. Zbog složenosti ispitivanja i raspoloživog vremena ispitivanjem su obuhvaćene dve uzrasne grupe, deca s navršenih 10 godina koja se nalaze u četvrtom razredu osnovne škole, to su ispitanici iz perioda poznog detinjstva, i učenici sa navršenih 14 godina koji pohađaju osmi razred, a nalaze se u pubertetu ili ranoj adolescenciji. Ove dve uzrasne grupe odabrane su kako bi se najbolje utvrdile razlike uticaja televizije na oblike dečjih aktivnosti. Poznato je da je Himelvajt (H.T. Himmelweit) primetila da su desetogodišnjaci najmlađa grupa koja može dobro pratiti pisana uputstva. Pri odabiranju škola, u kojima je vršeno ispitivanje, nije bilo moguče pridržavati se jednostavnog slučajnog uzorka. Umesto njega svesno se išio na hotimičan uzorak.

INTERPRETACIJA REZULTATA Koliko vremena učenici IV i VIII razreda provode ispred televizijskog ekrana

TABELA 1

120

Rezultati odgovora učenika IV razred VIII razred IV r. devojč. IV r. dečaci VIII r. devojč. VIII r. dečaci Prosečna dužina gledanja TV u časovima 3 a. 3,5 2,5 b. 3,5 3,5 3,5