RTV Teorija i praksa

Prilikom interpretacije rezultata polazi se od hipoteza postavljenih pre pristupanja istraživanju. Prva glavna hipoteza bila je da učenici nižih razreda (IV) više vremena provode gledajući televiziju od učenika viših razreda u ovom slučaju VIII. To je pretpostavljeno zbog činjenice da učenici nižih razreda poseduju manji fond znanja i televizija im koristi za sticanje tih znanja, a pored toga deca nižih razreda više vremena provode kod kuče nego deca viših razreda, kod koje je razvijeniji vanporodični život (odlazak u bioskop, pozorište, na igranku, koncerte, sportske priredbe...) Dobijeni rezultati (Tabela 1.a.) ne potvrđuju ovu hipotezu, več suprotno: učenici viših razreda više vremena provode gledajući televiziju od učenika nižih razreda. Naime, rezultati govore da učenici nižih razreda provode pred televizijom prosečno 3 časa dnevno, što znači prosečno oko 21 čas u toku jedne sedmice, dok učenici viših razreda provode pred televizijskim ekranom prosečno 3,5 čas. dnevno, ili 24,5 časa nedeljno. Ovi rezultati su poražavajući, posebno kada se uporede sa nalazima psihologa koji su istraživali efekte gledanja televizije i koji smatraju da deca od 8-11 godina smeju bez posledica dnevno posvetiti gledanju televizijskih emisija do jednog sata, dok deca od 11-14 godina mogu gledanju televizije posvetiti u toku dana od jednog do jednog i po sata, Ako dete gleda televiziju duže, pažnja i interesovanje kod njega slabe, dete češće menja položaj, a zamor se znatno povečava. Rezultati su zabrinjavajuči i s obzirom na to da su se ispitanici po proseku gledanja televizije skoro sasvim približili američkoj deci, čiji je nacionalni prosek 25 čas. nedeljno, a američka deca provode ispred televizijskog ekrana više vremena od bilo koje druge dece na svetu. Vrlo je interesantno analizirati odgovore roditelja na ovo pitanje i uporediti ih sa odgovorima učenika. Roditelji učenika IV razreda na pitanje: „Koliko dete najčešće gleda televiziju?” odgovorili su da prosečno gledaju 2 časa dnevno, dok su

121

Rezaltati odgovora roditelja Učenici Učenici Porodica Porodica IV razreda VIII razr. uč. IV raz. uč. VIII r. Prosečna dužina gledanja TV u časovima 2 c. 3 3,5 d. 3,5