RTV Teorija i praksa

to su, verovatno, ti isti Ijudi koji prave probleme administracija. S. NOVAKOVIĆ: Ne, ne, naprotiv, baš neki urednici. Često se dešavalo da je urednik same emisije protiv nje! Ili i dobar deo reditelja itd. Najveći otpori su bili prema Borisu Dimitrijeviću i Miljkoviću, recimo, među rediteljima i urednicima. To su sada samo anegdote. Svi mi zajedno imali smo snage i volje da se to ipak pojavi, da stekne neku legalnost Prema tome, tu ne treba biti mnogo razočaran. Ta bitka traje, ona može da se dobije; ona ne treba da se izgubi. Po mom mišljenju, ona samo može da se uspori, što je već gubitak za jednu generaciju. M. JEVTOVIĆ: Optimistički deluje širenje delovanja avangarde. Svaka avangarda imala je prvo jedan san, jednu želju, viziju da umetnost i komuniciranje njome (i novo u društvenim odnosima) učini što širim - podruštvljenim, kako bi se aktuelno reklo. RAŠA POPOV: Da li je bilo avangarde na TV Beograd do sada ili nije? Da li je avangardni novi izraz na televiziji počeo preksinoč, ove godine, pre dve godine ili ranije? Slava Ravasi i njegov krug reditelja, koji su stvarali beogradsku televiziju pre dvadesetak godina, oni su, time što su ulazili u studio, gde nema snimanja ni povratka, gde, ako glumac pogreši, mora tu grešku na licu mesta da savlada, - oni su time bili i avangarda! Otkrili su svima nama da televizija nije isto što i snimljeno pozorište, Tek posle mnogo godina se televizija osmelila da emituje predstave snimljenog pozorišta. Prve predstave snimljenog pozorišta su bile strašno dosadne, zato što je televizija unela nešto novo na jezičku scenu čitavog naroda. Televizija je počela da traži koncizno, kratko izražavanje. U televizijskoj drami jedna rečenica može da traje negde oko devet sekundi i da odmah ide nova replika. Ja se ne šalim kad kažem devet sekundi. Znači, televizija je u našu mogučnost jeziciranja unela nove neke zakonitosti i nove zahteve. Unela je zahtev da govorimo kraće i fasnije. Mi kažemo iingvisti nas ovako uče, oni kažu: Jezik kojim govorim, to sam ja”. Pre pojave televizije mi smo imali naviku da govorimo epski i rasplinuto. Međutim, ko god je stao pred televizijske kamere zna da mora govoriti daleko konciznije,

28