RTV Teorija i praksa

Pergolezea, Impresario Mocarta, Portret Manon Masnea, Večernji povetarac Ofenbaha, Serenada Renjara, Leteći doktor Molijera, Pozorište Klare Gazil Merimea, itd. Proširujuči dalje svoj delokrug Žorž Delamar je tražio originalne scenarije od autora dobro upoznatih sa pravilima radija. Njegov pokušaj sa Barom senki, 11. septembra, u kome je koristio perspektivu i krupni plan, predstavlja novu etapu na putu ka originalnom stvaralaštvu, svojstvenom televiziji, koje nagoveštava rađanje jedne umetnosti, možda ne nove ali prilagođene novim mogučnostima izraza i vizije. Napomenimo još, ovim povodom, da je umetničko rukovodstvo televizije izrodilo čitav niz dekora sa brižljivo prostudiranom skalom sivog, koji daju na prijemu odlične rezultate. Za eksterijer će se verovatno morati pribeči fotografskdm dekorima, dobijenim uveličavanjem, kao što se to radi u filmskim studijima. Iz ovih kratkih, sažetih beleški o umetničkoj delatnosti televizije dobija se vrlo jasan utisak. Umetničko istraživanje beleži u svoju aktivu blistave uspehe, koji zaslužuju pažnju, ukoliko se želi istražiti estetika koja se upravo gradi, ponekad odveč empirijsld. Da bi stvorila svoje, istinski stvaralačko delo, televizija če morati da otkriva kako brzinu tako i dušu. I to slikovitom rečitošču svojih aluzija, a ne fotografskom tačnošću. Umetost televizije ne treba da se svodi na ponavljanje svakodnevnih gestova bez izbora, bez ritma, bez rezonance. Film je dobro pokazao da je svaki opis sada nemoguć. Nema dvostruke upotrebe. Značajna pouka velildh Ijudslđh izuma ukazuje da se duhovna evolucija svodi na

78