RTV Teorija i praksa

pokušati da izvučem izvesne aspekte o postojećim odnosima u domenu tehnike, aspekte koji su ostavljeni po strani u debati o umetnosti u animiranju. Prvi period obeležen Rihterom (Richter) i Fišingerom (Fishinger) odgovarao je otkrivanju fundamentalne veze između vizuelnog i auditivnog efekta. Ova dva umetnika dali su značajan doprinos analizirajući taj odnos i spajajući još onda gledanje i slušanje u jedinstvenu umetnost Zahvaljujući njihovim realizacijama mi smo otkrili sve što omogućuje sukobe kod zvućnih animiranih filmova Fantasia Volta Diznija koja se oslanja na ta otkriča, stvorena je 1939. Od tada su te veze temeljno ispitivali mnogobrojni umetnici; Norman Meklaren (Norman McLaren) je u Kanadi to radio u vidu apstraktnog animiranog filma, Norstajn (Norstein) i Kitrouk (Khitrouk) u Moskvi u vidu pikantnih satira Pa ipak, umetničke mogućnosti animiranja u celini još uvek predstavljaju domen koji treba otkrivati Animiranje je danas sinteza pokreta, svetlosti, boje, zvuka, prostora, vremena kao i Ijudske invencije. Njegov potencijal je do te mere beskrajan da ga nijedan danas živi umetnik neće moći shvatiti. Novi tehnički instrumenti ne predstavljaju uprošćavanje stvari za animatora, oni čine njegov zadatak mnogo privlaćnijim GRAFIZAM U ANIMIRANJU Jedna od osnovnih promena u animiranju sastoji se u izbacivanju zatvorenih krutih linija koje okružuju ličnosti crtanog filma i bojenju njihovih likova unutar ograničenih zona. Pošto je oštrina silueta smanjena, animiranje je dobilo mnogo slobodniji izraz oslobađajući se konvencija stripa i prihvatajući istovremeno grafički izraz višeg kvaliteta, sa mnogo više kreativnih mogućnosti Ova koncepcija danas ima mnoge pristalice, ali njen pionir je Džon Hablej (John Hubley) sredinom ćetrdesetih godina Hablej je mislio da su se animatori do tada zasitili jednostavnosti ilustracija za decu kao i predstavljanja

110