RTV Teorija i praksa

moraju odricati dugih kadrova, sporo ispričanih ancgdota kako u jednoj celovitoj priči normalnog trajanja ne bi narušili ritam i logični sled događaja Reditelji koji nisu izgradili profesionalni odnos prema svakom razložnom kadru i svakoj sekvenci, tek u montaži izbacuju čitave sekvence i delove sadržaja koji se odvijaju tromo i prouzrokuju nasiino produžavanje uobičajene filmske celine Takav odnos prema filmskom stvaralaštvu prikrivao se idejom da se od materijala koji je izostavljen iz nabijene filmske verzije, zatim od materijala koji je poslužio za film, i od naknadno snimljenih kadrova, načini televizijska serija od nekoliko epizoda. Retki su primeri smišljenog rada serije i filmskog dela od kojih se očekuju osamostaljeni dobri rezultati Nezaboravna je teievizijska serija Ježi Ančaka (Jerz' Antchak; Dani i jutra koju je kritika u svetu dobro primila. A film koji je ostvario Ančak bio je među najboljim ostvarenjima određene proizvodne godine. U praksi koja obiluje promašenim filmovima na osnovu materijala televizijske serije i promašenim televizijskim serijama na osnovu filma, odbačenog i dosnimljenog materijala, retki su pozitivni primeri stvaralačkog rada Za to je vredan pažnje jedan sarajevski primer Kada je dramska redakcija Sarajevskog televizijskog studija prihvatila dramski tekst Abdulaha Sidrana, podstakla je inicijativu da se umesto televizijske drame načini filmsko delo. Filmski stvaralac Emir Kusturica, po Sidranovom inspirativnom tekstu, ostvario je značajno delo film Sješać li se Doli Bel? Primer nudi jednostavno razrešenje dileme: da li od literarnog predloška ostvariti televizijsku dramu ili filmsko delo. Televizijska shema sastavljena je od dugih i rogobatnih blokova drama, prenosa, dokumentarnih kolaža i -u studiju. Pretvorena je u nepomičnu, tromu i neefikasnu celinu

73