RTV Teorija i praksa

Pal Šafer

O TELEVIZIJSKOJ DRAMI IZ VIŠE UGLOVA

Маја 1982. godine u Beču je, u organizaciji austrijske televizije, održano tradicionalno savetovanje dramskih stručnjaka televizije, kojem su prisustvovali predstavnici televizije iz trinaest zemalja. Vođena je diskusija o TV dramama koje su za ovo savetovanje bile odabrane. Diskusija je bila interesantna, raznovrsna, u mnogo čemu izazovna Nemoguće je nabrojati sve teme koje su pokrenute Okosnica te jednonedeljne rasprave bila je traganje za odgovorom na pitanje; kako bi televizijska drama mogla najpotpunije da izrazi čoveka i njegovo vreme Možda nije preterana tvrdnja da se kod dramskih emisija specifično i zgusnutije ispoljava osnovna protivrečnost televizije: da je ovaj, po svojim tehničkim i komunikacionim mogućnostima jedan od najdemokratskijih medija, u praksi po pravilu bastion društvenog konformizma Razumljivo je zašto se ta protivrečnost najviše uočava upravo kod televizijske drame. Televizijska drama stupa pred gledaoca pretendujući da bude umetnost, dakle iskrena i verodostojna, i u tom svom nastojanju neminovno dolazi u sukob sa svim onim ukorenjenim šablonima, kanonima i banalnostima čiji je glavni distributer i zaštitnik upravo sama televizija O ovome se na savetovanju malo neposredno govorilo. Osim nekolicine učesnika savetovanja koji su izneli kako se teško u njihovim sredinama probijaju (inače retka) smelija individualna ostvarenja, niko nije govorio o konzervativizmu televizije uopšte. U nekim užim stručnim diskusijama s vremena na vreme o tome je ipak bilo reči.

97