RTV Teorija i praksa

Mr Ivana Stanković

STRATEGIJA KOMUNIKACIJE

Kontakt-programi

Osnovna odlika i svrha kontakt-programa je slobodna i sveobuhvatna komunikacija koja osnažuje i oblikuje pravu sliku društva, iskazuje njegove potrebe i vrednosti, i koja se svojom artikulacijom javlja kao kritika svakodnevnog života. Kroz dijalošku formu ovakvih programa potvrđuju se ili osporavaju interesi pojedinca, društvene grupe ili klase, pruža se rnogučnost izbora i poštuju stavovi javnog mnenja. Kontakt-programi teže demokratizaciji informacija koje deluju u dužem vremenskom periodu, koje su u stanju da menjaju, socijalizuju ili desocijalizuju. Teže formiranju stavova, iskustava i ukusa, nadilazeći sami sebe ili se uvek iznova uspostavljajuči. Predstavljaju oblikujuču moč medija koja se dobrim delom zasniva na improvizaciji i spontanoj reakciji. Prihvatajuči kategoriju realnosti kao tezu, a medijsko preobražavanje te realnosti kao antitezu, njihovom sintezom dobijamo obrazovanje novog kvaliteta koji, u odnosu na druge oblike izražavanja radija i televizije, kontakt-programi čine svojim odlikama, zalazeči u domene masovne kulture. Kod kontakt-programa, tzv. „živih” emisija, komunikacija se veoma često uspostavlja sasvim slučajno i deluje spontano i privlačno, fteksibilna je kada naiđe na otpor ili na drugi smer interesovanja, lako se upučuje u željenom pravcu. U isto vreme izražava zadovoljstvo ili nezadovoljstvo pojedinaca koji su u neposrednom kontaktu putem „povratne sprege”, situacije u kojoj primaoci poruka i sami postaju pošiljaoci, osmuOjavajuči i preusmeravajuči komunikaciju. Pri opredeljivanju za

129

KOMUNIKACIJE