RTV Teorija i praksa

mogučem sukobu ideologija i vrednosti uvek iskristalisati slobodna, demokratska komunikacija koja se ne nameče i ne obmanjuje, več teži ka istraživanju i istini. Otvorenost je ovde preduslov estetskog zađovoljstva i vrednosti. Uzmimo za primer kviz čija suština kontakta sa auditorijem leži u njegovoj bezličnosti. Svakom slušaocu ili gledaocu je omogučeno da ga ispunjava svojim sadržajem, da potpuno ili individualno učestvuje u igri (najbolji primer je nedavno emitovana Kviskoteku televizije Zagreb). Još u samom trenutku nastajanja, raznorazni kvizovi i takmičenja biii su pravi mamac za publiku, pogotovo ukoliko se radi o kontakt-kvizu u kome svi mogu da učestvuju (direktnim uključivanjem u program, putem telefona ili pismeno). Dragi primer su informativne emisije, mada kod njih ponekad (recimo emisije Dnevnik beogradske televizije) postoji opasnost da budu suviše rutinski urađene. Posredi je celovit događaj, sve je unapređ poznato, prilozi na filmskoj ili magnetofonskoj traci več su snimljeni, a kompletno događanje u studiju unapred je režirano i predviđeno. Prave, „žive” informativne emisije koje otvaraju horizonte komunikacije, na auditorij deluju prisno, lično, uvode ga u svet neposrednog opštenja i omogučavaju doživijaj celokupne situacije. Ovde je polje saopštavanja široko (primeri ovakvih programa kod nas su emisije: Porota beogradske televizije, Beogradska razglednica Studija B ili U središtu pažnje emisija Prvog programa Radio-Beograda). Za glavnu temu se uzimaju probiemi od vitalnog značaja za zajednicu (npr. zapošljavanje ili snabdevanje). Auditorij se suočava sa potrebom razumevanja samog događaja, savladava ideju koju mu pošiljalac poruke saopštava i, potom, poimajuči svojevrsni artizam koji je uključen u sam čin komunikacije, i sam postaje pošiljalac poruka. Upravo zato su ovakve otvorene, „žive” kontakt-emisije informativnog sadržaja i - politički instrumenti, Ukoliko se radi o društveno-političko-ekonomskim temama (npr. emisija Monitor), pojedinci unutar auditorija se masovno uključuju u komunikaciju nastojeći da na taj način dopru do onih pošiljalaca poruka koji su irn inače nedostupni. Vešto upotrebljene, ovakve emisije mogu

132