RTV Teorija i praksa

da predstavljaju močno društveno oruđe. Auditorij prisustvuje nečemu što se upravo odvija i stiče utisak da nema montaže i prečiščavanja teksta, te više veruje onome što je izrečeno. Pošiljaoci poruka, društveno-politički radnici odgovaraju na postavljena pitanja i na taj način iskazuju uvažavanje tuđih stavova i mišljenja. Didaktička upotreba ovakvih programa ne dovodi do željenih efekata. Sam čin komunikacije podrazumeva niz radnji i emocija: primanje informacija, osmišljavanje podataka, pristajanje i suprotstavljanje, uživljavanje, opredeljivanje ~za” i „protiv”, angažovanje voljno, emotivno i fizičko, proživljavanje tuđih osečanja i iskustava, prosuđivanje i kritičko posmatranje. U kontakt-programima informativnog karaktera tipa „okrugii sto” veoma je važno izabrati aktuelnu, goruču temu koja može đa uvuče pojedince u komunikaciju, da ih dovede u dodir sa nečim novim, originalnim, nepredviđenim i neizvesnim. Ako takvng tragalačkog odnosa nema, ako su teme irelevantne, perifeme i nezanimljive, nema ni uspešne niti masovne komunikacije. Osim toga, otvoreni dijalog, a ne samo puko održavanje status quoa, može dovesti do razbijanja ustaljenih oblika komuniciranja, do zadiranja u prostor nedodirljivog, do koriščenja aluzije, do nepristajanja na dominaciju i übeđivanje bez argumenata. To je jedan od razloga što se u zeraljama sa slabo izraženom demokratijom ovakvi programi izbegavaju, „ĆASKANJE” KAO VID KOMUNIKACIJE Tip kontakt-programa su i emisije tzv. časkajučeg tipa. Pojedinci unutar auditorija ovde nastoje da, kao aktivni i primaoci i pošiljaoci рошка, dopune svoja iskustva po nekoj već utvrđenoj shemi no, pošto pravila nerna, razvijaju se emocije koje nagone na komunikaciju. Stvara se psihoza očekivanja, predviđanja rešenja, terae se rasplinjavaju, napetost raste kao i neizvesnost koja dovodi do svojevrsnog zadovoljstva pred nepoznatim, Informacije stižu uglavnom od poznatih ličnosti koje stupaju u komunikaciju sa auditorijem u svojstvu gosta. Ukoliko saopštena informacija, prodiskutovana i obrađena, ima autentičnu vrednost, izvornost i celovitost

133