RTV Teorija i praksa

kvalitetom, tako da se u slučaju potrebe mogla vršiti ponovna montaža na trećoj, odnosno četvrtoj generaciji. Pojavom jednog još kompleksnijeg uređaja, pod komercijalnim nazivom editec, situacija se nešto promenila. Sada je bilo mogučno da se odabrano mesto montažnog spoja markira tonskim impulsima. To je omogučilo precizno proveravanje mesta spoja simulaciju reza - i višestruko ponavljanje istog na jednom istom mestu. Ipak još uvek je veliku ulogu igralo parkiranje traka na oba magnetoskopa, tj. pravilno odabiranje startnih tačaka trake, što se podešavalo ručno. Ovo je svakako unosilo element nepreciznosti u postupak, ali je vreme kada je preciznost montažnog spoja isključivo zavisila od brzine reakcije i tačnosti procene montažera, zauvek prošlo. Kao što se vidi, elektronska montaža je u početku koristila spore i nedovoljno precizne postupke. U tom ranom periodu montažer je morao biti tehničar, jer je njegov posao bio pretežno vezan za tehničko podešavanje mašina, što znači da je vrlo mali deo svog talenta mogao da upotrebi u kreativne svrhe. Za posmatrača sa strane, nedovoljno upučenog u ovu vrstu posla, dugotrajne montažne sesije u odeljenjima magnetoskopa delovale su fascinantno - mnogobrojnost raznih uređaja i poslovanje montažera oko pomalo misteriosnog editeca davalo je posebnu draž ovom poslu. Početkom sedamdesetih godina raste pritisak televizijske produkcije na industriju da izvrši dalje usavršavanje uređaja za elektronsku montažu. Tada se došlo na ideju da se iskoristi tehnika digitalnog kodiranja, već dobro poznata u kompjuterskoj tehnologiji, radi elektronskog obeležavanja svake televizijske slike na magnetnoj traci pomoću jedinstvenog koda koji se može očitavati ne samo pri normalnim brzinama kretanja trake, več i pri velikim brzinama premotavanja. Uveden je novi pojam vremenski kod - reč često i za mnoge nerazumljiva. Na prvi pogled vremenski kod predstavlja samo jedan način adresiranja svake televizijske slike na magnetnoj traci u formi broja sati, minuta, sekundi i TV slika - malo neobičan oblik za Ijude dotle naviknute na izražavanje dužine snimka samo u minutima i sekundama. Ovakav

154