RTV Teorija i praksa

Poljska televizija je pokazala da su radnici „vatreni gledaoci” televizije, da ispred televizora provode više vremena od drugih socijalno-profesionalnih kategorija. Autor je pokušao da odredi čime se radnici rukovode da gledaju televiziju, koje joj funkcije obično pripisuju. Iz njegovih ispitivanja proizlazi da oni to obično čine da bi se zabavili i ispunili slobodno vreme. Elektrotehničari su češće od tekstilnih radnika navodili motive kao što je mogučnost upoznavanja sa aktuelnim političkim i kulturnim događajima. Dalje, ispitivana je selektivnost prijema televizijskih programa i njena veza sa nivoom obrazovanja anketiranih radnika. Među tekstilnim radnicima procenat selektivnih gledalaca bio je dva puta manji nego kod elektrotehničara. U obe anketirane grupe radnika najpopularniji su filmski programi, naročito avanturistički i vestem filmovi. Kao potpuno neinteresantne emisije elektrotehničari su naveli muzičke koncerte, neke umetničko-literarne programe, prosvetne i popularno-naučne programe iz oblasti humanistike. Ovaj spisak tekstilni radnici su dopunili kulturnom publicistikom i nekim filmovima. U večini slučajeva može se videti da interesovanje za pojedine programe nije vezano za nivo obrazovanja i za materijalni položaj. Rezultati se - po mišljenju autora mogu posmatrati kao element kulture tzv. „nove" radničke klase koja se odlikuje visokom profesionalnom spremnošću. U trećem, stalnom odeljku „Razmena pogleda i mišljenja” objavljen je članak ]ana Buhvalda (Jan Buchwald) „Televizijska adaptacija pozorišnog spektakla” u kome autor nastoji da pokaže veze poljskog televizijskog teatra sa pozorištem „uopšte”. U rubrici „Recenzije i rasprave” časopis donosi prikaze tri knjige poljskih autora: Antologija sociolingvistike Mihala Glovinjskog (Michal Glowinski), 0 kornunikativnosti radio-dnevnika Jozefa Majena (Jdzef Мауеп) i Film i televizija, zbornik radova, pod redakcijom Danute Plačevske (Danuta Placzewska) i Aleksandra Kumora (Aleksander Kumor). Od stranih

196