RTV Teorija i praksa

Pedi Čajevski

REDITELJ I GLUMCI

Momačko veče * je napravljeno kao kratka priča - ravna hronologija scena u kojoj pratimo događaje na zabavi jedne večeri, Prvi čin je sličan normalnoj dramskoj ■ slrukturi, ali drugi čin to napušta, da bi se treči pojavio kao sasvim nova priča To, iskreno rečeno, nije baš najbolje komponovan televizijski tekst, Ipak, bio je divno izveden. Odličan prijem koji je imao kod gledalaca može se pripisati delikatnoj režiji Delberta Mana i glumcima, naročito Ediju Albertu koji je igrao glavnu ulogu. Televizijski reditelj, kao i reditelj u drugim medijima, ima kompleksan i zastrašujući posao. U polučasovnim emisijama u kojima je obično samo jedan reditelj, on vrši podelu i pripremu emisija za sledeču nedelju, iako istovremeno radi na probama za ovonedeljnu emisiju. U isto vreme on čita i prihvata tekstove za tri, četiri, ili pet nedelja unapred. U jednočasovnim emisijama reditelj retko kada vidi tekst nedelju dana pre nego što počnu probe, obično i kasnije. On treba da pripremi svoju emisiju za samo nekoliko dana i to pod vrlo ograničenim ekonomskim uslovima. Primoran je da dovede scenografa u studio i da počne da radi sa njim na dekoru tako da svi delovi scene budu spremni za emisiju. Neophocmo je da ima makar neku ideju o izgledu scene pre nego što scenograf donese svoj prvi grubi plan. Treba da zna gde če postaviti kameru za svaku scenu, tako da-slobodno može da vozi i švenkuje ne boječi se da če otkriti deo dekora druge scene. Mora do najsitnijih detalja da napravi listu neophodnih stvari da bi akviziter mogao na vreme da ih nabavlja. Ima sastanke sa producentima na kojima raspravlja o emisiji u terminima programske politike. Na primer, Ijudi iz reklamnih agencija mogu da žele da se ličnost Italijana u drugom činu promeni, iz

Eosle TV dramc, 1957. snimljen jc i film Motnačko veče po tekstu Pedi Cajevskog (prim. R.L.)

70