RTV Teorija i praksa

straha da se milioni Italijana u zemlji ne uvrede. Ili, mogu da žele da se.kraj napravi tako da mladi bračni par ipak odustane od razvoda za Ijubav dece, Reditelj, zatim, nastavlja sa probama, gde u toku sedam do deset dana pokušava da saopšti svakom glumcu svoju dramsku interpretaciju teksta, On odlučuje o kostimima i šminki, bira muziku, bori se sa raznim odeljenjima na televiziji oko replika teksta koje bi mogle biti neprijatne, ili su „tabu”. Dva dana pre emisije sedi zajedno sa tehničkim supervizorom, čovekom za rasvetu, ton-majstorom i, uz mnogo muke, ide kroz svaku sekundu drame označavajuči gde će koja kamera biti u određeno vreme, vrstu svetla za svaku scenu, traži pogodna mesta za mikrofone na pecaljkama tako da se nemoguča hrpa žica i mašinerije na podu ne zamrsi. Dan pre emisije reditelj obavlja tehničku probu, sedi u kontrolnoj sobi s tehničkim rediteijem sa desne i glavnim ton-majstorom s leve strane. Iza njega je muzički saradnik sa svoja tri magnetofona; mikser slike je za svojom komandnom tablom, a čovek iz rasvete se mota okolo. Dakle, na podijumu ispod njih, glumci se po prvi put upoznaju sa dekorom. Pod u studiju je prekriven mnogobrojnim kablovima od kamera i mikrofona. Ceo studio je ispunjen tehničkim osobljem; kamermanima, toncima, rasvetljivačima, asistentima režije, šminkerima i po kojim zaostalim scenskim radnikom. Dekor stoji samo za prvu probu, nesigurno se klateći, jedna trečina dnevne sobe; ugao kancelarije; dva odvojena autobuska sedišta; sto i dve drvene stolice - sve postavljeno u čudne položaje, bez ikakvog reda, osim u svesti reditelja. Tada, sa iscrpljujućom pedantnošču, reditelj provodi glumce kroz sve scene, proveravajuči svaku repliku, svaki pokret i znak za pokret kamere. Na dan emisije reditelj još jednom ide kroz tehničku probu, zatim je proba u kostimima, koju sledi grozničavo, precizno prečiščavanje - i na kraju svega - emisija. Za vreme emisije reditelj šalje znake za svaku promenu, rez, zatamnjenje, muzičku kulisu, izlazak i ulazak, a sve to sa svoga mesta u kontrolnoj sobi. To je, najblaže rečeno, sat pun brige i očaja za njega. Reditelj je, pored svega, otac produkcije. U atmosferi punoj kloparanja i frenetizma neko mora da svakome

71