RTV Teorija i praksa

dobru emisiju koja nudi piscu makar i najmanje zadovoljstvo, ukoliko pisac nema dobar poslovni odnos sa svojim rediteljem. Ja, lično, vrlo mnogo zavisim od svoga reditelja. Kada pišem dramu, ne pišem literaturu, a drama zavisi samo od toga kako je igrana. Jedini čovek od koga zavisi da li če tekst biti dobro igran - je reditelj. Vrlo često tekstovi u sebi imaju rupa, dobar reditelj ih uvek može pokriti ili zakamuflirati. To je, svakako, bio slučaj i sa dramom Momačko veče. Ja ni danas nisam sasvim siguran u čemu je bio pogrešan moj osnovni pristup, ali očigledno je da je linija priče šest inča odvojena od početka do kraja, i da je razrešenje u trečem činu nužna posledica dva prethodna čina. Najočigledniji kompozicioni feler leži u drugom činu, u kojem gotovo da nema replike koja označava uzlazno kretanje. Taj čin je u originalnoj verziji mnogo poboljšan u odnosu na početnu skicu. Napravljen je tako što su neke scene ponavljane i, kondenzujuči težinu, povele ka katastrofi. Želeo sam da pokažem prazninu jedne večeri u gradu, a praznina je jedan od najtežih kvaliteta za dramatizaciju. Ono što je Delbert Man (Delbert Mann) reditelj, učinio bilo je da svaku scenu balansira delikatno, tako da praznina postaje sve teža i teža. Čin je još uvek tražio repliku koja će se odnositi na sledeča dva čina, i mi smo se odlučili da to bude replika izgovorena u prvom činu u kojoj se kaže da glavni junak želi da ide u krevet sa ženom koja nije njegova supruga. Nemogučno je napisati takvu bombastu repliku za preljubu u televizijskom skriptu, a još je manje mogućno napraviti neku dobru motivaciju za to. Znači, ostalo je na reditelju i glumcu da prenesu tu osnovnu misao publici. To je urađeno jednostavnim scenskim sredstvima i kvalitetnom glumom. U prvoj sceni devojka je prošla pored Edija Alberta i on je tokom cele scene nenametljivo obraćao pažnju na nju. Nije bilo ničeg vulgarnog u njegovom gledanju devojke, samo prvi vidni znaci uzbuđenja i požude. Ta požuda je razgnevila glavnog junaka zbog osečanja krivice, koje se vidno pokazuje u sceni njegovog telefonskog razgovora sa ženom - a kada se ponovo vratimo na njega kasnije u baru, on je iskreno nezainteresovan i nestrpljiv da što

74