RTV Teorija i praksa

nego što ga imam ja. Mi se razilazimo u raspoloženju, čak i u značenju komada. Reditelji, ipak, pristupaju tekstu sa svojim visokim ličnim uverenjem i sa dosta emocija. Reditelj koga je raajka ostavila kada mu je bilo četiri godine, imaće svoje definitivno tumačenje majke u određenom tekstu. Reditelj homoseksualac ne može iraati adekvatno razumevanje za odnos između dva muškarca kao za odnos između mladiča i devojke. Reditelj može biti zaljubljen u ukočenu, bez dekora, dramu iz 1930. i može nametnuti takav pristup svima, čak i onda kada se radi o sasvim konvencionalnoj komediji. Pisac mora da se bori da bi sačuvao tekst od takvih vrsta zloupotreba, Kada kažem da štiti svoj tekst, ne mislim da to čini kao ranjena tigrica. Ako ima išta gore od arogantnog reditelja, onda je to tvrdoglav pisac. Autor mora doči na probu ostavljajuči za sobom svako paternističko osečanje prema svome rukopisu. Drama če se, naposletku, pojaviti pod njegovim imenom, i on bi trebalo da ima samo jedno na umu: da se drama pojavi na ekranu na najbolji mogući način. Svaku scenu mora da posmatra kako se razvija među glumcima, tražeči u njima trenutke dosade i neistine. Tekst treba da rediguje sa bespoštednom oštrinom, bez obzira kako lepo neka fraza stajala na papiru. Ako reditelj kaže da on ne može da izvuče nikakvo značenje iz scene, pisac je mora ponovo napisati. Ako glumac ne razume neki trenutak, autor ga mora promeniti. On ne sme imati obzira prema svojim rečima, njega treba da interesuje samo konačna verzija- Zato, kada pisac štiti svoj tekst, on ne štiti svoje replike, več interpretaciju, ton, ili osnovnu ideju teksta. To če ga odvesti u oblast rediteljevog posla, ali reditelj, takode, treba da prilazi tekstu sa samo jednom namerom - da se komad što bolje napravi i zbog toga, treba ponekad da prihvati piščeve sugestije. Oni uvek moraju da pregovaraju međusobno, nikada sa glumcima. Postoji samo jedan šef za vreme proba, a to je reditelj. Zbog toga je neobično važno da pisac i reditelj dobro sarađuju. Odnos je uvek težak, često zahteva puno obzira, a ponekad je i nemoguć. Ako pisac ne može da se sporazume sa rediteljem, onda je moj iskreni savet da više ne piše za taj program. Nemogučno je napraviti

73