RTV Teorija i praksa

ostalih uloga i to tako da uloge postanu jasne, zanimljive i specifične. Onda održavamo sastanke radi dekora. I ovde dolazi do izražaja gledište koje mora uticati na scenografa. „Želim da u poslednjem kadru Kid izgleda potpuno usamljen. Možete ii mi pružiti nešto što u sebi dočarava prostor, dubinu i veličinu, tako da on stvarno izgleda još usamljeniji i zbunjeniji?” Scenografova prvobitna ideja će se tako modifikovati da njegov zamišljeni dekor uklopi u željeni osečajni klimaks. U takvim momentima od neobične je važnosti kreativnost ijudi sa kojima radite. Vaše ideje često mogu da se zamene mnogo boljima. Prava zrelost jednog reditelja leži u tome da izabere ono što je najboije za opštu siiku komada, umesto da celo delo potpuno podvrgne izrazu svoga ja. Tekst, glumci i dekor su odabrani. Počinju probe, a s njima i nevolje. Većina glumaca poseduje sopstveni razum i instinkt. I glumci dožive izvesne utiske i osečanja kad prvi put čitaju tekst. Oni mogu da se slože s onim što vi želite, ali i da ustanove da njihove lične stimulacije ieže u nekim drugim momentima. Nailazi najteži posao - spojiti gledišta, potrebe teksta, karaktere likova koje su glumci zamislili kao i njihove ličnosti i talente - sve u jednom pravcu i sve za 4 dana. Ponekad se uspe, ali ponekad i ne. Glumci se razlikuju. Jedan glumac je raziičit u dvema ulogama. Na izvesne stvari se uvek možete osloniti, a nekada se stalno susrečete s iznenađenjima. Osečajnost koju ste verovali da ćete lako izmamiti odjednom izostane čim se nešto desilo, možda u ličnom životu glumca. Nešto drugo, opet, za što ste misiili da če vam oduzeti mnogo vremena, odjednom ide lako i giatko zato što se mehanizam glumaca stalno menja. Za polučasovnu dramu potrebno mi je 4 dana proba. Prvi dan koristim ceo, što čini 25% vremena, sedeći oko stola sa glumcima, čitajuči tekst i vodeći racuna da svi glumci teže istoj celini. Sledećeg dana skiciram kompoziciju. Kao i sve ostalo, i skiciranje se odvija prema određenom uzoru. Položaji se ne biraju proizvoljno, več da bi se maksimalno rasvetlilo glavno gledište koje nosi drama.

82