RTV Teorija i praksa

U sceni u kojoj jedna ličnost vrši pritisak radi nečega što joj je jako potrebno, a druga osoba se opire, nesumnjivo je potreban model fizičkog pokreta primicanje osobe koja vrši pritisak i uzmicanje one koja pokušava da ga izbegne. Naravno, ovaj primer je suviše uprošćen. U stvari, fizička gluma je jedan od najbezbednijih faktora. Reditelj podstiče glumca nalazeči mu fizički izražaj za ono što glumac izražava osećanjima. Reditelj može i da se obezbedi, i da neke momente učini jasnijim, ukoliko glumac ne može da mu pruži ono što želi. Na kraju, da kažem da kad skiciram ne mislim na kamere. Rad s kamerom dolazi kao rezultat celine koju želite da ostvarite. Ako je izvođenje dobro, rad kamere če uslediti. Rad s kamerom je jedan od najuzbudljivijih elemenata koje televizija može da pruži reditelju. Pronašao sam da dva mentaliteta preovladavaju kod kamere: jedan je „slediti akciju, dozvoliti gledaocu da vidi lica”; drugi je „snimanje kroz prednji plan” - način koji sve potčinjava lepoti kompozicije slike. Što se mene tiče, nisu u pravu ni onaj kome kamera nije važna, niti onaj koji je sklon trikovima. Mislim da uopšte nije važno viđeti „divnu sliku”. Lepota rada kamere leži u njenoj nenametljivoj slici koja dopunjava dramsku celinu. Usled toga, obično nemilosrdno režem kad god želim uzbudljivost u nekoj sceni. Radim detaljno samo kad naglašavam neku poentu koja se mora naglasiti. Onda biram kako da kadriram - ispod ili iznad nivoa očiju, već prema potrebama lika. Na primer, ako želim da istaknem snagu i čvrstinu karaktera, onda kadriram ispod nivoa očiju, ili obratno, ako hoću da umanjim ličnost u određenom momentu, onda se držim kadriranja iznad nivoa očiju. Tendencija mi je da lirski momenat snimim bez montaže. Za vreme režiranja Dejndžera, od 22 minuta koliko je komad trajao, 17 minuta je snimljeno samo jednom kamerom. Efekat glumčeve okoline će odlučiti da li da se snimaju rekviziti s objektima u prednjem planu. Recimo, čovek koji je zainteresovan za svoj posed može da se sasvim razumljivo kadrira usred svojih stvari, okružen njima i kroz njih. Tako se podvlači njegovo osećanje za materijalna dobra. U okviru čitavog

83