RTV Teorija i praksa

Piter Birč

GDE POČINJE REŽIRANJE ZA TELEVIZIJU

(Muzička numera)

Gde počinje režiranje za televiziju? Ili, gde se počinje u bilo kom mediju? Prvo, rekao bih da se najvažniji doprinos režisera nalazi u njegovoj koncepciji načina na koji vodi svoje umetnike u izražavanju autorove poruke gledaocu. Ta koncepcija je zapravo srž režiserove umetnosti, a ko može reči gde ona počinje. To je deo samog njegovog biča, od njegovog rođenja (možda i pre), njegovog obrazovanja, okoline, njegovih čuia (probuđenih ili ne). Svaki prosečni intelekt može da nauči tehniku režije ali režiserovo gledište je urođeno i deo je njegove individualnosti. Ja ču pokušati da u ovom članku ilustrujem jedan metod prezentiranja jedne muzičke numere na televiziji... ali vas molim da to ne pomešate sa umetnošču režije koja nalazi svoje puno opravdanje spontano i u momentu kada je to najmanje potrebno, u toku izvođenja. Najkritičniji faktor na televiziji je vreme. Troškovi produkcije koji stalno rastu nameču producentima da od režisera zahtevaju svođenje vremena za probe na minimura. Ovo, kao i vremenski termin koji se ne sme prekoračiti u nedeljnom programu, zahteva od režisera da dođe na probu sa potpuno jasno definisanom koncepcijom rada. Glumci ne mogu da glume рге nego što saznaju šta treba da rade, a kamerman ne može da snima dok glumci ne znaju uloge. Na dan rada s kamerom več je kasno da se proučavaju kadrovi, a od glumca je neprijatno zahtevati da menja koncepciju samo zato što scena koju je probao cele nedelje ne odgovara fizičkim ograničenjima objektiva. Režiser mora tačno da zna šta mu je krajnji cilj.

85