RTV Teorija i praksa

muzičarima. Da bismo ih pojasnili svima, fotokopirali smo partituru Trenodije i u našu, radijsku, lepili segmente koje smo iz nje koristili.

Како se može primetiti, na tri mesta na ovoj stranici raspoređena je grafika zvuka Pendereckog, a kriva linija koja ga spaja, ne javlja se kao likovno rešenje; ona verno prati rasprostiranje zvuka koji polazi iz levog zvučnika, ide ka desnom, zatim se vrača, kružeči oko teksta, da bi se izgubio na desnoj strani. Osnovu trećeg primera iz naše partiture čini jedna cela stranica partiture Pendereckog. Tako postaje jasno zašto Dete 3 kaže: „као crtež pet aviona Konkord...” Međutim, ovaj deo muzičke grafike nije tu stavljen samo da bi se ilustrovale određene rečenice. Tačno taj deo kompozicije se i čuje, kao i škljocanje makaza, koje su ovde nacrtane ređe ili zbijenije prema ritmu zvuka koji proizvode. Na kraju ovog zvučnog segmenta čuje se i „pevanje” jedne lutke (otuda crtež):

139