RTV Teorija i praksa

prostore saznanja i slobode svakog gledaoca ovih programa. Najviše poštovanja svakako izazivaju programi koji se na izvestan način suprotstavljaju sopstvenim moćnicima i zvaničnicima. Tako se Danci u Operaciji armskor bave krijumčarenjem oružja za Južnoafričku Republiku posredstvom danskih brodskih kompanija, Izraelci ispituju antiratno javno mnjenje i reakcije stranih dopisnika na političke poteze svoje vlade, Nemci beleže sve otvoreniju, nacionalističku netrpeljivost svoje omladine prema stranim radnicima, Belgijanci svoje nacionalne sukobe i štrajkove radnika Valonaca... Naravno, autori dokumentaraca ne ustežu se od „pikantnih” političkih tema, pa Francuzi snimaju emisiju 0 unutrašnjim disidentima u Sovjetskom Savezu, pretežno o Jevrejima kojima nije odobreno iseljavanje, Austrijanci ispituju kakvo je stanje Ijudskih prava i životni standard u Čehoslovačkoj, Amerikanci odlaze do Sicilije da ispričaju priču o mafiji. Ohrabruje, međutim, sve veče interesovanje za takozvani treči svet u čemu se posebno ističu Švajcarči. Švajcarci su, inače, ove godine „uhvatili” temu koja kao da je godinama „čekala svog pisca”. To je priča o koka-koli, precizno nazvana Koka-kolonizacija. U kombinaciji klasičnog dokumentarca i elektronske animacije, napravljena je briljantna storija o fenomenu savremenog sveta, o „obojenoj slatkoj vodici” koja ga je osvojila i pokorila. Međutim, to je i dokument o konkurenciji s „Pepsi-kolom”, o političarima koji stoje iza svake strane u ovom „kola” ratu, a najviše o močima multinacionalnih kompanija koje kreiraju stil života širom sveta. Baš za budučnost televizije važan je kraj ove emisije iz koga se saznaje da je kompanija „Kokka-kole” odnedavni vlasnik 1 filmske kompanije „Kolumbija” i da se sprema u veliki pohod na slobodno vreme prosečnog građanina: uz piče, servirače mu i zabavu, VAŽNO JE ISPRIČATI PRIČU Zabava je u izvesnom smislu zadatak jednog od tradicionalno elitniiih televizijskih žanrova - TV drame.

73