RTV Teorija i praksa

VODITELJ: Da li to znači da su svi spotovi rađeni na isti način, po istoj shemi? N.K.: Da. Naravno, u svakom spotu javljali su se drugi predmeti (drugi par predmeta) tako da je, shodno tome, i sadržina bila drugačija Isti su bili jedino glumci i, kao što ste rekli, shema. Kao i spot koji smo videli, svi su počinjali malom igrom sa predmetima (drveni voziči, kišobrani, štapovi za pecanje itd.). Ta igra je imala za cilj da prisustvo tih predmeta učini smisaonim za dete, da do poređenja njihovih dužina ne bi došlo „iznebuha” i bez ikakvog smisla. Zatim se, u svakom spotu, naši junaci, Paja i Joca, übeđuju da li su predmeti iste ili različite dužine, dakle, postavljaju problem. Jedan od junaka tvrdi da su predmeti jednaki, a drugi da je jedan duži (vodilo se računa i o tome da obojica budu približno jednak broj puta u pravu, da se ne bi desilo da deca jedan od likova shvate kao „znak” za tačan odgovor). Zatim, kao i u spotu koji smo videli, onaj od njih dvojice koji je tog puta u pravu, skreće pažnju na animirani blok, kakav smo videli. Taj animirani blok je, dakle, ključna stvar, on služi kao argument u ovoj maloj raspravi, samo što se umesto reči služi slikom (jer su se reči kod dece ovog uzrasta pokazale neefikasnim). U njemu se, dakle, slikom kaže, otprilike: „kako god da se predmet pomera, njegova dužina se ne menja”. Ovde, u spotu, to se ne kazuje, nego se pokazuje. Bitno svojstvo ovako upotrebljene animacije je da ona u centar pažnje dovodi kretanje, transformaciju, prelazak iz jednog u drugo stanje, a ne sama finalna stanja (stanje kad su predmeti tačno nasuprot jedan drugom i krajevi im se poklapaju, i stanje kad je jedan od njih pomeren). A upravo finalna stanja su ta koja, inače, najviše privlače pažnju deteta ovog uzrasta. Smatrali smo da čemo, ako nam uspe da samu transformaciju učinimo upadljivom (a to smo uspeli animacijom), zapravo iskoristili centraciju o kojoj smo malopre govorili (vezanost pažnje deteta za ono što je pojavno najupadljivije) kao sredstvo koje bi doprinelo zrelijem sagledavanju problema i, samim tim, njegovom rešavanju. Drugim rečima, pokušali smo da nedostatak pretvorimo u prednost.

92