RTV Teorija i praksa

VODITELJ: I какуа su vaša iskustva sa pravljenjem ovih spctova? N.K.: Mislim da je ovakve spotove sasvim lako praviti, ali je veoma teško praviti ih dobro. Kad kažem „dobro”, mislim, pre svega, na to da li ispunjavaju funkciju kojoj su namenjeni. Ako se tome još dodaju i „zanatski” ili, ako hočete, estetski kriteriji, zadatak postaje još složeniji zahtevajući od ekipe izuzetno mnogo preciznosti i strpljenja u radu. U svakom slučaju, biče potrebno još mnogo ozbiljnog rada da bi se napravili spotovi koji osiguravaju maksimalne efekte. Več napravljeni spotovi samo su prvi korak u traganju za njihovom pravom formulom. VODITELJ: Pogledajmo sada još neke od tih spotova, kako ih deca gledaju i kako odgovaraju na pitanja postavljena u njima. Insert snimljen ranije u studiju: deca gledaju televiziju. Ovaj insert može se kombinovati sa prikazivanjem samih spotova, jednog ili dva. Na kraju svakog spota, deca odgovaraju na pitanje postavljeno u njemu. Neka deca odgovaraju tačno, neka pogrešno. VODITELJ: Neka deca daju tačne odgovore, a neka ne. Da li je, onda, bilo nekakvih efekata ovog postupka? N.K: Naravno, mi nismo ni pretpostavljali da če nekih efekata biti več posle gledanja jednog ili dva spota. Moralo je biti više spotova, nismo unapred mogli znati koliko, a to ne znamo ni sada. Za odgovor na to pitanje biče potrebno još dosta istraživačkog rada. Ipak, pripremajuči istraživanje, odlučili smo se za petnaest spotova. Na osnovu podataka iz drugih istraživanja koja su ispitivala mogučnost übrzavanja razvoja konzervacije (sredstvima različitim od naših) zaključili smo da bi to bio minimalan broj posle kojih bi se mogli očekivati neki rezultati. Naravno, efekti nipošto ne zavise samo od broja spotova, odnosno trajanja obuke. Oni sasvim sigumo zavise i od načina na koji su spotovi napravljeni, tako da tačnih odgovora znatno utiče čak i nešto što bi sa strane izgledalo beznačajno. U to smo se uverili ovim istraživanjem, ali nemamo vremena da sada u to ulazimo. Dakle, i broj spotova, i način na koji su

93