RTV Teorija i praksa

N.K.: Eksperimentalna grupa je i dalje ostala na približno istom nivou kao i kontrolna, odnosno, rezultati se nisu vratili na stanje od pre eksperimentalnog postupka, kada je kontrolna grupa bila u prednosti. Rezultati, dakle, pokazuju da očekivani uticaj ovih programa postoji, i da se on ne gubi tokom vremena. VODITELJ: Rekli ste ranije da smatrate da ovakav postupak zapravo nije obuka u klasičnom smislu te reči, nego pre neka vrsta uopštenog podsticanja za razvoj? Možete li nam malo bliže objasniti mehanizam delovanja tog postupka? N.K.: Ja mogu da kažem samo ono što pretpostavljam da je osnovni mehanizam tog postupka јег, kao što znate, kad su u pitanju psihološki procesi, mehanizmi nisu vidljivi niti se mogu neposredno registrovati. O njima rnožemo samo da zaključujemo na osnovu podataka koje imamo. Meni izgleda da bi osnovni mehanizam delovanja ovog postupka moglo biti nekakvo skretanje pažnje na probleme konzervacije. Ovakvi spotpvi možda podstiču dete da u svakodnevnom životu posmatra stvari drugačije, na način koji ga prirodno dovodi do problema konzervacije. Tako dete ima priliku i da brže razvije odgovarajuče pojmove. Važno je naglasiti da ono u ovom slučaju do tih pojmova stiže na isti način kao i da ovakvog „koncentrisanog iskustva” nije bilo, samo stiže brže. Jer njega u svakodnevnom životu situacije podstiču, dovode do problema konzervacije i konačno do formiranja odgovarajućih pojmova, kao i do razvoja drugih pojmova koji рге toga ne postoje. Kad tog iskustva ne bi bilo, saznajni procesi ne bi imali čime da se „hrane” pa se ne bi ni razvijali. Tu vrstu iskustva, koje dovodi do saznanja odnosa među predmetima i pojavama, Pijaže je nazvao „logičko-matematičko iskustvo”. Po strogim pijažeovskim merilima ovo naše „televizijsko” iskustvo ne bi se moglo smatrati pravim logičko-matematičkim iskustvom, zato što nije neposredno - ono je posredovano televizijom, dakle, jednim specifičnim znakovnim sistemom. Naravno, ovde mislim na televiziju onakvu kakvu smo mi pokušali da napravimo. A to što smo mi ponudili deci je neka vrsta posredovanog i koncentrisanog logičko-matematičkog iskustva. Kao neki katalizator prirodnih procesa, ništa

96