RTV Teorija i praksa, Jan 01, 1984, page 154
humana ispovest Uprkos osnovnoj dramatično zaoštrenoj situaciji Strme stepenice su podešene na tiše tonove, približuju se kamernoj drami koja svojom intimnošću odgovara radiju. Upravo ta težnja: prelaz od spoljne na unutrašnju dramu, od zvučnog prikazivanja događanja do prikazivanja doživljaja prilikom događanja, koje srečemo več u prvoj radio-drami Frana Milčinskog, značajna je za nastojanja i najbolja dostignuča slovenačke radio-drame Druga radio-drama Franeta Milčinskog, Dobri stari pijanino, bila je prvi put na programu 1. januara 1953. I ovde drama počinje pripovedanjem - ovoga puta priča pijanino - zatim sledi niz zvučnih prizora iz ilegalnog rada u Ljubljani i u vozu prema Novom Mestu, kuda je nemački oficir poneo pijanino, a onda ga rekviriraju partizani misleči da je unutra radio-stanica. Zatim pijanino savesno prati partizane po mitinzima sve do oslobođenja, kad i odsluži svoj vek. Drama je mnogo lakša od dramski zgusnutih Strmih stepenica, pijanino je u njoj dramaturško pomagalo koje veže pojedine akcione i humorne epizode. Dubljih Ijudskih problema, 0 kojima je autor govorio u Strmim stepenicarna, u ovoj drami nema. Vasja Ocvirk je došao iz partizana posle oslobođenja pravo u Radio-Ljubljanu, gde je bio šef informativnog odseka, urednik literarne redakcije i, na kraju, dramaturg radio-drame. Između 1951. i 1953. godine napisao je sedam izvornih radio-drama, sve sa tematikom iz narodnooslobodilačke borbe: U šest posle pobede, Živi 1 mrtvi, Kada bi pali oživeli, Petrolejka se Ijulja, Avioni, avioni, Prikovani Peter Klepec i Grob neznanog junaka. To su polučasovne emisije koje su zbog dramskog dijaloga, jedinstvenog mesta i vremena, vrlo slične jednočinkama, mada mnoge nemaju izrazitu dramsku fakturu, več su zbog dužeg pripovedanja, odnosno ispovesti glavnih ličnosti, u suštini epski komponovane. Tako kod većine Ocvirkovih drama nalazimo nekakav mešani epsko-dramski oblik. U prvom delu radio-drame Živi i mrtvi (1952) u štabu nervozno očekuju povratak patrole koja bi več morala da se vrati, ali je nikako nema. Na kraju, jedini se vrača ranjeni vođa potrole
152