RTV Teorija i praksa

REDITELJ

Po Oskaru Broketu i Arseniju Jovanoviću

Broketov tekst predstavlja jednu od bezbroj mogućih projekcija neuhvatljive profesije - reditelj. PoLazna tačka mu je američki pristup pozorišfp i režiji uopšte. Kako našoj literaturi hedostaje jugoslovenski aspekt ove tematike, neophodne rediteljima sa malo iskustva, a posebno studentima Fakulteta dramskih umetnosti, redakcija je smatrala uputnim da Broketov tekst, uz komentare profesora FDU Arsenija Jovanoviča, sa posebnim osvrtom na našu praksu, objavi u nastavcima u nekoliko svezaka časopisa RTV-teorija i praksa. Profesor Jovanovič obogatio je autorov pristup elementima režije primenjene u radu na radiju i televiziji. U ovom broju tema je saradnja reditelja sa ekipom u realizaciji pozorišnog dela ili radio-televizijske emisije. U narednom broju objavićemo poglavlje Izbor glumca. Kao što se producent' bavi finansijskom stranom u toku rada na jednoj pozorišnoj predstavi, tako je reditelj ' Američki pojam pozorišnog producentanije primenljivunašim uslovima. „Producent” u jugoslovenskom pozorištu je pozorište sSmo, a producentske obaveze preuzima umetnički rukovodilac kuće, direktor drame, sekretar pozorišta ili neko drugi. Funkcija organizatora predstave počela je da se uvodi tek nedavno. Organizator kod nas delimično zastupa „producenta” u ponekim finansijskim problemima. Producent kao jedno lice u jugoslovenskim institucionalizovanim pozorišnim kučama ne postoji, Televizija i film, međutim, imaju shemu producent-organizator-reditelj. Posao organizatora na radiju obavlja asistent režije mada se u poslednje vreme, u zavisnosti od finansijskih i organizacionih moći pojedinih redakcija, angažuje posebno lice - organizator snimanja. Sve ove promene odvijaju se polako i nekako nesigurno. Treba imati u vidu ogromnu razliku jedne američke radio ili TV produkcije i naše - razliku finansijsku, pre svega. Basnoslovne cifre povećavaju rizik i zato organizacija snimanja i precizno izvršenje svega što je planirano ne sme biti dovedeno u pitanje. Projekti su obeleženi рге svega poslovnošču. Kod nas, teoretski bar, sve služi „umetničkom cilju”. Poslovnost je često u potpunom neskladu s „umetničkim ciljevima”.

184