RTV Teorija i praksa

uočavala brzina kao i opasnost i lepota ovog sporta. .Voram da priznam da sam ovo rešenje krio od svih Ijudi u ekipi i da sam kamermanu iz svoje torbe izvadio objektiv sat рге prvog prenosa. Jer, za nas televizijske radnike na Olimpijadi nije samo važno učestvovati, pogotovu ako smo suočeni s činjenicom da ponekad te prenose prati oko 3 milijarde Ijudi. Drugi detalj po kome če prenosi boba i sanki ostati u sećanju, a možda uči i u istoriju televizijskih prenosa, je činjenica da sam došao na ideju i to u prenosima i sproveo, da takozvani stop-motion ozvučimo. Kao što je poznato slozv se emituje iz takozvanog „zaleđenog” stop kadra, a u istom takvom kadru i završava. Pošto je ta reprodukcija nema, upotrebom sintetizovanog zvona pridali smo emitovanju i tonski, ne samo vizuelni značaj. Već posle dva-tri prenosa po njegovom zvuku gledaoci su znali da počinje, odnosno, završava emitovanje slow. Treča inovacija sastojala se u tome da u pauzi trka damo i drugu stranu, onu iza televizijske zavese. Znači: tonski centar, žiri, rad televizijske ekipe, rad kompjuterskog centra SRCE itd. Ovo smo ostvarili ENG kamerom koja je za vreme trke snimala sve ove detalje a zatim smo to emitovali u program. Naravno, snimatelj je morao voditi računa o dužini kadrova kao i o kadriranju, jer vremena za montažu nismo imali. Četvrtu zamisao na žalost nismo ostvarili. Želeo sam, naime, da imamo i treči slozv, ovog puta iz helikoptera. Za poslednja dva prenosa konačno smo imali sve spremno, ali nas vreme nije poslužilo. Šteta. „Živa elektronska montaža” u direktnom prenosu treba da bude što dinamičnija, dakle sa večim brojem kadrova kračeg trajanja. Naravno, ona ne sme preći u igrariju i postati sama sebi svrha, a gledaocu nerazumljiva. Kako takmičenja u bobu i sankanju traju i po tri časa, trebalo je razmisliti kako izbeči monotoniju u prenosu. Opredelili smo se praktično za tri koncepta: Koncept a) Neparni brojevi kamera na primer: 1,3, 5, 7 itd. daju totale. Parne kamere daju uže planove kako bi nesmetano mogli da se prave rezovi. Ovaj koncept je osnovni i po njemu je prenošeno oko 70% trka;

49