RTV Teorija i praksa

Vanda Krajinović

TV OBRAZOVANJE U NEKIM BRITANSKIM KOLEDŽIMA

Ova samoreferencijalna razmišljanja proizlaze iz razmene stavova i iskustava tokom studija vizuelnih komunikacija u londonskom Goldsmits koledžu (Goldsmiths College), kao god i višegodišnjeg praćenja eksperimentalnog umetničkog filma u Velikoj Britaniji, uz aktivno učešće u njegovim transformacijama i pravcima kretanja i, naravno, uz poznavanje teorija o njemu, naročito onih koje se neguju na Umetničkoj školi Sv. Martina (St. Martin's School of Art). Odnedavno, međutim, time su obuhvaćena i razmišljanja 0 videu, jasno razgraničenom od televizije. Komunikološke i umetničke suprotnosti između različito školovanih TV autora, delotvorno se koriste na kapitalističkom tržištu. Video-programski proizvodi proizašli iz spoja ove dve vrste prakse poručuju se, kupuju, iznajmljuju, itd. Distributeri postoje za sve vrste proizvoda. Međutim, kao predmet kritičke analize, te razlike između individualnih opredeljenja pojedinaca za formalne inovacije ili za primarno prenošenje značenja imaju smisla samo ako se posmatraju sa stanovišta prakse medija - dakle, istorijski i bez razdvajanja sadržine od forme. Pre svega treba reći da mnogi mladi Ijudi sada mogu da se u biranju medijskih zanimanja nadaju da će u Britaniji steći i stručnost, a ne samo puko obrazovanje. Pri tom ne treba izgubiti iz vida da govorimo o zanemarljivom broju onih koji će postati članovi sindikata filmskih i televizijskih radnika (ACTT), jer bez članske knjižice toga sindikata posao se ne dobija. Sindikat broji samo 12 000 člaova od kojih je 18% žena 1 1% pripadnika etničkih manjina. Znači, reč je o školovanju onih koji če u proces proizvodnje T\ i videa stići sa izvesnom srečom i sa univerzitetskim znanjem o prvostepenim i drugostepenim TV jezicima.

100