RTV Teorija i praksa

115

Boris Grabnar

TELEVIZIJSKA DRAMA I DRAMA TELEVIZIJE

- Estetske metode Novi medij - televizija koja je 1958. ušla u slovenački duhovni život, pored svih ostalih promena donela je u naš prostor i vreme novu književnu formu: TV dramu. Naša rasprava pokušava da osvetli njen nastanak i razvoj tokom prve decenije postojanja televizije. U proučavanju TV drame istraživač mora najpre da se suoči sa samim medijem. Tr?ba rasvetliti odnos televizijske tehnologije, odnosno načina produkcije TV drame, prema čisto književnoj formi, ]er prvi problem koji stoji pred svakim televizijskim piscem jeste problem adekvatnosti teksta, koja treba da omoguči proizvodnju u studiju. Prema tome, jasno je, najpre treba proučiti rnaterijalnu strukturu televizije. Buran razvoj ovog medija koji je za kratko vreme posle drugog svetskog rata osvojio čitavu našu planetu donosio je, kako u svetu tako i kod nas slične probleme kultume, političke i ekonomske prirode. Razumljivo je da sve to nije moglo ostati bez efekta na dramsku umetnost i dramsku književnost. TV drama, pored pozorišne, filmske i radio-drame, živi jedva deceniju, evropska je čak za dobru deceniju mlađa od američke. Slovenačka TV drama je.svakako uključena u svetska zbivanja koja su, upravo uvođenjem ovog medija, dobila neku novu dinamiku u svetskim razmerama. Materijalna priroda televizijskog medija je, dakle, osnovni problem koji treba rešiti. Opis ove materijalne prirode svakako ne može biti ograničen samo na njenu elektronsku tehniku, ne sme biti samo inženjerski deskriptivan, ne sme da obuhvata samo izrazne