RTV Teorija i praksa

kontrole školskog programa i profesora ali sam uveren da je i to delotvornije od zatvorenosti klasa. Studenti odseka za filmsku i televizijsku režiju zavisni su u velikoj meri od tehnike. Dok je rad glumca praktično besplatan - etide filmskih i televizijskih rediteljh su vrlo skupe. Fakultet raspolaže skromnim sredstvima i često ne raože da udovolji minimainim zahtevijna. Utoliko je čudnija i luksuznija odvojenost škole od profesionalnih kuća. Nemogučno je da za ove mlad« Ijude nema volonterskih mesta u tolikim televizijskim i filmskim ekipama. Ili je nešto drugo po sredi? Bojazan šefova klasa da svoje studente prepuste uticaju drugih reditelja, snimatelja, montažera? Ako bi to bio odgovor onda se ponavljaju prethodni razlozi; isključivost, konzervativizam, surevnjivost i karnuflirana nesigurnost istrošenih stvaralaca, ako je tu ikada i bilo pravog stvaralaštva. Ne mogu a da ne pomenem nešto čemu sam svojevremeno u Engleskoj bio svedok. Postavljao sam Pirandelov komad Šest lica traže pisca. Nekoliko mladih Ijudi tek je bilo došlo sa studija na jednoj visokoj školi dramskih umetnosti. I svi su oni, pored manjih ili većih uloga, u prvim godinama profesionalnog glumačkog posla, radili na pozornici kao dekorateri, rekviziteri, inspicijenti. Nekoliko godina kasnije nešto slično video sam na BBC. Ne tvrdim da ovi poslovi naročito obogaćuju iskustvo glumca ili reditelja početnika, ali ga svakako približavaju profesiji i ojačavaju njegovo poslovno zdravlje. Naši studenti, čini mi se, kao da se od malena uče da je posao rediteija, dramaturga, glumca i svega što je film, televizija, pozorište - nešto izuzetno i povlašćeno. Možda je to i prirodna reakcija na obrnuto primitivno i potcenjivačko mišljenje o glumcu koje sadrži tradicionalan zazor malograđana od svega što je umetnost, poistovečujući pozorište, film, televiziju sa boemijom, ali neka je dramska umetnost što mu drago sveti ritualan čin ili cirkuzanstvo - visoka znanja gube smisao ako ih ne prati zanatsko poznavanje poziva Istina je da prava suština talenta izmiče školskom uvežbavanju, jednosmemom treningu. Živ rad, rešavanje vrlo određenih, čak suvopamih zadataka, oslobađaju i artikulišu energiju talenta. Mesta gde se ove veštine

194