RTV Teorija i praksa

izučavaju ne smeju da budu hermetički zatvoren prostor iz koga student četiri godine ne sme nos da promoli. Kakve se to infekdje boji brižni profesor kad zakonito mentorstvo pretvara u isključivost i netolerandju? Postavljam pitanje smisla jedne ovako konzervativne torture. Zgradu FDU, bez obzira na prividan konfor, pogrešno je kondpirana. Salonsko, neradioničko poimanje studija dramske umetnosti vidno je na svakom mestu: umesto običnih drvenih podova kako je na svim zatvorenim pozomicama sveta, učionice FDU prekrivene su lakiranim parketom! Ni traga od drveta, greda, konopaca nema pozorišnih zavesa, nigde mesta u koje se može zakucati ekser, obesiti kulisa! Ne učestvujem u ovoj današnjoj malograđanskoj hajci na malograđane, ali FDU je proizvod malograđanštine. Srečom, kako prolazi vreme, kako se lak sa podova otire i krune zidovi u koje se ne sme zabiti ekser, prizor se menja: sve češče srečem studente kako po neosvetljenim hodnicima u prizemlju, mračnijim od zloglasnih kazamata, vuku improvizovane kulise, zavese, daske - pretvarajuči svoje učionice-salone u žive radionice. Oni su još uvek pod nesrazmemim teretom „koncepcija”, „žanrova” i dmgog teoretskog znanja, ali u njihovim rukama pojavio se alaL Neka je i simbolično, dobro je. FDU je verovatno jedina škola koja je po svom programu izrazito multimedijalna mada su njeni programi izdvojeni u stroge okvire posebnih disciplina. Posao glumca, reditelja, pa i dramaturga, multimedijalan je po mnogo čemu. Potreba razumevanja drugog medija, iskustvenog razumevanja, potrebna je. Programi škole imaju ovo u vidu. Postoje, međutim, oblasti koje su, rekao bih, zapuštene. Mladi filmski i televizijski reditelji veoma malo poznaju zvuk i upotrebu muzike i zvuka Ne samo mladi, koriščenje muzike i zvuka uopšte u jugoslovenskom fiimu, više je nego stereotipno. Posao je, u najboljem slučaju, prepušten kompozitoru. Dragocen autorski posao s neiscrpnim mogućnostima upotrebe zvukovnog jezika zahteva brižljivu pripremu, mnoga iskustva, eksperiment, vežbu. Na žalost, nijedna naša dramska škola nije došla na ideju da osnuje svoju zvučnu

195