RTV Teorija i praksa

tehničkih dostignuča vremena, a stvaralaštvo i kultura neophodna potreba svesti i samosvesti čoveka sadašnjeg i budučeg vremena socijalistiČMDg samoupravnog jugoslovenskog društva. Evidentno je, dakle, da je kulturna i umetnička poruka, bez obzira iz koje oblasti kulture i stvaralaštva bila, bez obzira kom rodu televizijskog izraza pripadala, i bez obzira kojem segmentu auditorija bila namenjena - upučena čoveku kao ličnosti, pripadniku zajednice koju ta ličnost oblikuje i brani po meri vlastite potrebe i uverenja. Čovek u svim dobima, dakle i u dečjem, je osnovni izvor TV stvaralaštva, izvor koji je ponekad zanemaren u programskoj praksi i u istraživanjima te prakse. Reč je o čoveku delatniku, stvaraocu. Takav čovek na televizijskom ekranu, u televizijskom programu, ne ostvaruje samo svoje ustavno pravo: da je izvor i utok informacija, već svojim unutrašnjim, duhovnim sadržajem postaje sabesednik, inspirator i primer za podsticaj. Tako, recimo, jedna dobro odabrana, senzibiino vođena i estetici televizijskog medija primerena emisija - Šetnja s pesnikom Televizije Novi Sad dovodi Ijude u kontakt s realnim i imaginarnim svetom pesnika, sa prošlošču, sadašnjošču i budučnošću, sa duhovnim oznakama i zrelošću različitih kultura i literatura. Šetnja s pesnikom istovremeno uči na popularan i nenametljiv način da se vrhunsko stvaralaštvo može ostvariti i igrom duha, da se jednoj istoj Ijudskoj osobini može priči na različite načine, da poezija može biti i oživljavanje istih ili sličnih prethodnih sadržaja, da je Ijubav za posao i stvaralački zanos pesma za sebe, da je u stvaralaštvu iluzija put do umetničke istine, i da je traganje sudbina svekolikog stvaralaštva. )oš jednu stvaralačku mogučnost televizije često zanemarujemo. Televizija nam, naime, ne saopštava informacije koje su rezultat saznatih, konačnih istina, zaključaka i shvatanja. Posredujuči ne samo rečju već i slikom, ona prezentira i nudi našoj opservaciji i razmišljanju mnoga fakta iz samog života u svoj njegovoj slojevitosti i bogatstvu. Takve informacije sadrže ne samo intelektualni, več i emotivni trag koji u čoveku ostavlja duže sečanje, kojem se on vraća, koje preživljava. U toj sposobnosti televizije, koju delimično

88