RTV Teorija i praksa
pitanjima mogućnosti i granicama saznanja. To je jedno od veoma značajnih pitanja u oblasti pedagogije. Škola je, po mišijenju kanadskog filozofa, jedna od najkonzervativnijih oblasti društvenog života. Savremena škola nije u stanju da odgovori sadašnjim društvenim zadacima. Zato društvo koje želi da ima prosvetu adekvatnu savremenosti i budućnosti, treba da izvrši reformu prosvetno-vaspitnih sistema i da veći značaj masovnim medijima koje ne rreba da tretira samo kao „modeme” i malo značajne dopune u školi koja se u suštini nije promenila. Ovakva kritika, smatra H. Rotkjevič, svojstvena je mnogim pedagozima, ne samo Makluanu. Po Makluanovom mišljenju štampa se ne može smatrati sredstvom koje najviše odgovara novom obrazovanju. Pošto pripada Gutenbergovoj eri, knjiga ne može da vrši najkorisniju ulogu u savremenim i budućim vaspitnim procesima. Njen osnovni nedostatak je što predlaže određen način mišljenja, percepciju sveta koja je samo njoj svojstvena. Štaviše, Makluan se zalaže za drastično ograničenje značaja knjige u prosvećivanju. Njoj suprotstavlja televiziju, јег upoznavanje sveta putem televizije ima polisenzorni karakter, mnogo više angažuje čoveka. U bliskoj budućnosti, zahvaljujući elektronskoj tehnici, čovek će samostalno sticati znanje. Ovaj proces neće biti samo privilegija kasne mladosti ili zrelog doba, več će početi da se razvija u najranijim godinama života. Makluan smatra da će se pojam savremenog prosvećivanja vezivati sa sticanjem društvenog prestiža zasnovanog na vrednosti ličnosti, a ne na posedovanju materijalnih dobara. Savremena škola ne treba da daje gotove „recepte za život”. Autorka ovog članka smatra da ne zaslužuju pažnju sve Makluanove teze. Značajne su one kojima je skrenuo pažnju raznih krugova javnog mnenja na značaj sredstava masovne komunikacije i njihovog uticaja na pojedince i društvo. Jedno od najznačajnijih pitanja je, po mišljenju H. Rotkjevič, da li televizija, koja reprezentuje tehniku Markonijeve ere i koja je dominantna među sredstvima masovne komunikacije
290