RTV Teorija i praksa
Zamerke koje su anketirani uputili na adresu sredstava masovne komunikacije odnose se najviše na sadržaje koji se u njima javljaju. Premalo je onih koje ih interesuju. Samo 15-20% anketiranih žalilo se da ima suviše informacija. Osobe sa visokim obrazovanjem smatraju da su „nedovoljno informisane”. Bez obzira na primedbe upućene na adresu sredstava masovne komunikacije, njihovu ulogu u širenju znanja, popularizaciji naučnih dostignuća i informisanju o značajnim aktuelnim problemima, njihova uloga je veoma velika. Na kraju, autorka konstatuje da se „пе može tvrditi da predstavljeni rezultati ispitivanja daju objektivnu predstavu o faktičkom uticaju sredstava komunikacije na primaoce”. Oni informišu o potrebama i očekivanjima, o veri u moč delovanja masovnih medija na recipijente. Oni pokazuju ne samo velike mogućnosti sredstava masovne komunikacije u oblasti širenja znanja o stvarnosti, već i šta treba činiti da bi se prevladala razlika između funkcija koje masovni mediji postuliraju i koje zaista realizuju u ovoj oblasti. Rad Jana Helviga (Jan Hellwig), pod naslovom „Formiranje programskih osnova školske radiofonije u Narodnoj Republici Poljskoj (1944-1948)” nastavak je istorijsko-pedagoških proučavanja započetih radom ~Iz proučavanja geneze i razvoja školskog radija u Poljskoj (1925-1939)”, objavljenom u časopisu ~Przekazy i opinie”, br. 2, 1981. U Helvigovom radu su predstavljeni takvi problemi, kao: uloga radija u procesu formiranja nacionalne svesti (radio je imao informativnu, vaspitnu i ideološku funkciju), saradnja radija sa školom i evolucija školskih radio-programa. U rubrici „Razmena mišljenja i iskustava” objavljene su dve teme. Poljski autor Karol Jakubovič (Karol Jakubowicz) piše: „Gužva u eteru ili radio za inostranstvo”, i govori o međunarodnoj radio-difuziji, o religijskim, komercijalnim (legalnim i piratskim) i podzemnim stanicama koje emituju programe za inostranstvo. Na osnovu analize dokumenata koji pokazuju ciljeve raznih radio-programa za inostranstvo, autor dolazi do
296