RTV Teorija i praksa

Firdus Džinić

VIDEO U JUGOSLAVIJI Prodor i prepreke

1. Brz razvoj elektronskih medija komuniciranja univerzalna je pojava u današnjem svetu. Jugoslavija kao srednje razvijena agrarno-industrijska zemlja, centralno locirana u evro-mediteranskom prostoru, doživela je brzu ekspanziju radija i televizije u poslednjih petnaest godina (najbržu u svetu posle Japana), tako da je, danas, potreba za radiom saturirana, dok se televizija približava toj tački. Jugoslavija ima oko 23 miliona stanovnika, koji žive u 6,2 miliona domainstava sa prosečno 3,6 članova. Broj registrovanih i neregistrovanih (prenosnih) radio-prijemnika dostigao je broj domaćinstava, a broj televizora se veoma približio (5,5 miliona). Procenjuje se da televizora u boji ima oko 1,5 miliona. Televizijski program proizvodi 8 RTV centara i emituje na dva kanala u boji (sistem PAL), sa prosečnom dnevnom ponudom od oko 15 časova. Programi se emituju na odgovarajućim jezicima za svako područje (republiku i pokrajinu) zemlje. U strukturi programa informativne emisije učestvuju sa 20 30%, kulturno-umetničke i zabavne sa 30 50%, a ostale, osim obrazovnih, manje. U informativnom programu, preko polovine svih emisija (po trajanju) zauzimaju dnevne, a u kulturno-umetničkom

186

VIDEO