RTV Teorija i praksa

Mogućnosti ilegalnog unošenja takođe su velike, jer je efikasna carinska kontrola praktično nemoguća, naročito u kritičnim danima (verski i državni praznici, tzv. špicevi u turističkoj sezoni). Nakon što se snabdeju rođaci i prijatelji, veliki deo ove robe dospeva na privatno crno ili sivo tržište (direktnim aranžmanima, ponudom preko malih oglasa u dnevnoj, revijalnoj i specijalizovanoj štampi i na lokalnom radiju, prodajom ргеко komisiona u društvenom sektoru, itd.). Drugi po značaju kanal unošenja video-opreme i materijala u Jugoslaviju predstavljaju strani građani. To su prvenstveno strani turisti (1982. god. 5 955 000) koji sasvim izvesno, ali u nepoznatom obimu unose i prodaju video-opremu. Narednu, takođe brojnu grupu čine stranci koji privremeno (najčešće poslovno) ili trajnije (diplomatsko-konzularno osoblje, stalna privredna predstavništva, nekoliko hiljada stranih studenala) borave u Jugoslaviii Nrti nosmatrači smatraju da je uloga ovog kanala u snabdcvanju tržišta (naročito u iseogradu i velikim gradovima) čak najznačajnija. Treba imati u vidu i činjenicu da je državna kontrola i represija na ovom području vr!o mala i gotovo bez praktičnog značaja. Treči i jedini u praksi stoprocentno legalni i potpuno legitimni kanal snabdevanja tržišta video-opremom predstavlja konsignacijska prodaja stranih proizvođača. Jugoslovenske radne organizacije ovlašćene i registrovane za spoljnotrgovinski promet i konsignacijsku prodaju zastupaju gotovo sve značajnije proizvođače video-opreme u svetu i vrše praktično neograničenu prodaju njihovih proizvoda. S obzirom na činjenicu da svaki građanin može imati devizni račun i njime neograničeno raspolagati, kao i da se poreklo uloga ne ispituje, da u zemiji postoji oko 3 miliona privatnih deviznih računa u ukupnom iznosu od oko 8 milijardi US dolara (oktobra 1985), ovaj se kanal može smatrati potencijalno veoma značajnim. Njegovo stvarno učešće,međutim, na trećem je mestu u ekspanziji videa. Specifičan mu je značaj u tome što donosi kvalitetniju video-opremu i materijal (noviji modeli; Sony, Panasonic, JVC, Hitachi, Philips, Saba, Grundig, itd.). Konsingacijska prodaja, međutim, ne ide naročito dobro zbog neizbežnih a prilično visokih carina (43%).

190