RTV Teorija i praksa

Sve ove cene, naravno, podležu čestim promenama, najčešće naviše zbog inflacije koja je u toku (prikazano stanje odnosi se na oktobar 1985. godine). Neki klubovi vrše direktnu isporuku teiefonski naručenih kaseta u stan naručioca. Klubovi nude preko 1000 naslova. 10. lako su video-klubovi infrastrukturna osnova tržišta i prometa video-materijala u Jugoslaviji, oni nisu jedini akteri. Pre svega, prisutne su direktne aktivnosti mnogobrojnih pojedinaca u zemlji i iz inostranstva, kao i delatnost određenih društvenih (javnih) institucija i organizacija. Značajnu ulogu igra i štampa. Gotovo svi listovi i revije, naročito omladinske, donose mformacije o videu. U Beogradu izlazi i specijalizovana revija ~Yu video“ koja ima 90 000 stalnih čitalaca, a u Zagrebu ~Trend“, vrlo ažuran i kompetentan informator. Jugoslovensko tržište je intenzivno i mnogostruko povezano sa međunarodnim video-biznisom i tržištem. Oblici tih veza i odnosa zaista su raznovrsni. Na primer, desetak jugoslovenskih porodica u rudniku opala Koper Pidi usred australijske pustinje zajednički je kupilo video-rikorder ~svom“ čoveku u Beogradu koji im snima narodnu muziku i druge emisije sa televizije i prvim avionom dostavlja u Australiju. U svetu je mnogo firmi pod nazivom „Jugo video“, ~Jugo medija" i sličnim, koje su često samo dopunski posao uz prodaju druge jugoslovenske robe (pića, specijaliteta, novina, knjiga) ili uz drugi biznis uopšle. Slučajevi individualne inicijative su mnogobrojni. Slobodan Vujičić iz Minhena je od ~Jugosla\ija fiima“ otkupio za 300 000 DM 35 domaćih filmova sa ekskluzivnim pravom distribucije na nemačkom govornom području, tako da se njegove kasetc (uz cenu od 129 do 199 DM) mogu videti u Nemačkoj, Austriji i Švajca’skoj. Slično je postupio i jugoslovenski biznismen Lapčević iz Sidneja. Najpopularnije su kasete sa narodnom muzikom čija se cena kreće od 70-80 DM do 50 dolara u Australiji i Americi. U ovaj posao se uključio

198